Piekeren over vorige relatie

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu een jaar verkering en mijn vriend wil graag trouwen. Zelf merk ik dat ik nog veel last heb van het uitgaan van een vorige lange verkering. Die jongen is nog alleen, maar wil geen relatie meer. In die relatie hebben we gemeenschap gehad.

Ik blijf piekeren of ik nu een stap kan maken om door te gaan. Mijn gevoel gaat vaak ook nog zo sterk naar die andere jongen uit. Kan ik op verstand een keuze maken? Of doe ik mijn vriend en mijzelf te kort? En mag dat gezien wat er gebeurd is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is Refoweb toch een mooi medium om moeilijke vragen neer te leggen. Dat doe jij ook en dat vind ik dapper. Je zit ergens mee en wilt advies. Ik wil het graag aan je proberen te geven.

Ik denk dat je nog niet in staat bent om een huwelijk aan te gaan. Je bent nog niet los van je vorige vriend en zó kun je niet met je huidige vriend in het huwelijk treden. Je zult nog echt moeten verwerken dat je vorige relatie voorbij is. Emotioneel moet je ook nog loskomen van je vorige vriend. En dan speelt ook nog het probleem dat je in je vorige relatie geslachtsgemeenschap met je vriend hebt gehad. Dat compliceert de zaak nog meer.

Mijn advies is: tegen je huidige vriend zeggen dat de tijd nog niet rijp is om te gaan trouwen, omdat je nog niet voldoende los bent van je vorige relatie. Het is aan jou hoe open je daarin bent. Misschien helpt het het best, als je je zo eerlijk mogelijk opstelt en je gevoelens met je huidige vriend deelt. Wellicht komen jullie dan samen verder. Het is misschien goed om ook een derde in vertrouwen te nemen: je predikant, een ouderling, een goede vriendin. Gesprekken met hen zouden je ook verder kunnen helpen.

Het ligt gecompliceerd, maar besef dat we een God hebben die wonderen doet en voor wie niets te wonderlijk is. Als je het van Hem verwacht, zal Hij je de weg wijzen. En zul je je achteraf verwonderen over wat Hij deed in je leven.

Ik wens je de zegen en de wijsheid van God toe in je leven.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger