Velen die denken in te mogen gaan

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Wie zijn toch die velen die denken in te mogen gaan en het niet kunnen? Kunt u dat eens uitleggen?

Antwoord

De tekstwoorden waar je op doelt staan in Lukas 13:24. Daar zegt Christus: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen zeg ik, zullen zoeken in te gaan en zullen niet kunnen.

Uit de tekst en uit het verband blijkt wie het zijn die zullen zoeken in te gaan en niet kunnen. Namelijk degenen die niet echt gestreden hebben om behouden te worden. Ze zijn er wel een wat mee bezig geweest. Ze hebben een paar goede stappen gezet, maar hun zoeken bleef halfslachtig. Hun pogingen bleven zwak, zegt Mattew Henry, in zijn bijbelverklaring (lees het maar na, als je die thuis hebt). Ze zijn niet beslist en standvastig in hun voornemen om God te zoeken, al zijn ze er op hun manier echt wel mee bezig. Ze zeggen dan ook tegen de Heere: We hebben in uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken! (vers 26) Met andere woorden: We waren avondmaalganger! Gij hebt in onze straten geleerd! (vers 26) We hebben naar Uw Woord geluisterd (en ook dat ook wel mooi gevonden!?) We zijn altijd trouw naar de kerk gegaan. Maar vanwege hun halfslachtigheid zullen ze toch buiten staan.

Het zijn dus wel woorden van diepe ernst. "Ik zeg u", zegt Christus. Om te onderstrepen dat het werkelijk zo zal zijn, en opdat ook jij het ter harte zou nemen. Je hoort in deze woorden dat mensen zichzelf bedriegen kunnen, zonder dat ze het zelf weten. Daarom is het altijd goed jezelf steeds weer te onderzoeken, bij het licht van Gods Woord en Geest.

Ik weet niet waarom deze vraag gesteld is. Maar laat het goed op je inwerken. Zoek de Heere met al je krachten. Wees bezig in Zijn Woord. Tegelijk ook vurig biddend om standvastig en oprecht te zijn, in je zoeken, en het niet tegelijk op een akkoord te gooien met de wereld. En het wonder is: God zoekt zondaren, en daarom alleen zullen zij Hem zoeken.

Ds. N. den Ouden