Negatieve spiraal door porno en narigheid

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Door allerlei omstandigheden privé en op kerkgebied zit ik weer in een negatieve spiraal. Zo worstel ik met zonden uit mijn verleden als het gaat om het zevende gebod. Helaas ben ik weer weer porno gaan kijken.

Ook is er op kerkelijk vlak in onze gemeente veel narigheid geweest tijdens de coronacrisis. Veel bekenden die uit de kerk zijn gestapt en waar wij als rest van de gemeente nooit een duidelijke reden voor gehoord hebben. Mede door dit alles is mijn geloofsleven erg op de proef gesteld terwijl ik er juist zoveel aan had. Dit vreet energie bij mij en zondags lukt het me om maar één dienst bij te wonen. De rest van de dag lig ik te slapen.

Hoe moet ik met dit alles omgaan? Ik durf niet meer te bidden terwijl ik ook in de kerk m’n taken mag hebben.

Antwoord

Dank voor je openhartige vraag. Je zegt veel in een paar zinnen. En tegelijkertijd zeg je veel te weinig om echt goed zicht te krijgen op de oorsprong van je problematiek. Is er sprake van (overdreven) sensueel verlangen? En karakterzwakte op dat gebied? Zijn problemen in werk en kerk of in relaties een soort katalysator, een aanjager?

Eén ding is zeker je hebt er geen vrede mee en zou graag willen dat het anders zou worden. Of toch niet... Soms weet je het niet meer. Je onwaarachtigheid verhindert je om te bidden. En, eigenlijk wil je de zonde kwijt én tegelijkertijd vasthouden! De duivel lijkt wel te triomferen. En dat terwijl je ook andere tijden kende...

Wat te doen? Word eerlijk voor God. Je kunt niet bidden? Goed, ga dan vertellen: vertel God eerlijk wat je bezig houdt. Hoe zwak je bent. Hoe dubbel. Vertel ALLES! Vraag niet zozeer om te mogen breken met de zonde, maar vraag voor alles en boven alles dat Hij Zijn Naam zal verheerlijken in jouw leven. Belijd dat Hij bij machte is om de macht van satan te breken, ook in jouw leven. Blijf bidden, ook als je niets van verhoring ervaart; met de Kananese vrouw: Heere, help mij! En verwacht grote dingen van God.

Wat mensen, ook kerkmensen betreft, let niet teveel op hen, maar zie op het Lam van God. Houd in je weg het oog op God gericht. God wil niet dat je zonder Hem gaat. Zonde is zonder. Aan de zonde kan God Zich niet verbinden. Dan ga je zonder. Zonder Hem.

En: zoek hulp. Een vertrouwenspersoon (predikant/ambtsdrager) met wie je je zorg en nood kunt delen.

Kand. G. A. van Ginkel

1 reactie
Gtn
Andersom gaan denken: om deze strijd te winnen MOET je de geestelijke wapenrusting gebruiken! Dus niet je gebedsleven laten beïnvloeden door je zonden, maar de zonden bestrijden door veelvuldig te bidden! Enzovoort. Als je een kind van God bent, ben je geen knecht van de duivel meer! Je bent niet langer een slaaf, ook niet van de porno en alles wat daaraan vast hangt. Je weet allang dat porno alles kapot maakt, je hebt er immers ervaring mee. Daarom: VLUCHT! Direct naar God toe, en vraag elke dag om kracht voor jouw zwakheid. Dan wil Hij dat geven. Echt waar, ik spreek (helaas) uit ervaring. Ik ben 25 jaar lang verslaafd geweest aan porno en prostitutie. Maar God heeft de verslaving willen verbreken! Ik kan het nog steeds moeilijk hebben, maar de duivel heeft geen macht meer over mij. Ik ben vrijgekocht, ik ben van Hem. Ik mag dan ook in Jezus naam de duivel wegsturen. Maar weet wel: hoe dichter je bij God leeft, hoe harder de duivel je ermee aanvalt. En je oude natuur (je eigen vlees word dat ook wel genoemd) blijft er gevoelig voor. Maar juist als je dicht bij God leeft, krijg (!!) je de kracht om NEE te zeggen tegen verkeerde gedachten, tegen porno en tegen nog veel meer mocht dat nodig zijn! Uit genade, niet verdiend, maar omdat je Zijn kind bent zal Hij voor je zorgen! Hij zorgt zelfs voor de mussen!
Geloof de vader der leugens niet, geloof Hem die niet liegen kán! Hij is betrouwbaar, altijd geweest. Als je alles, alles, alles (weer) bij Hem neerlegt, vergeeft Hij! Zó genadig is God. Dat begrijpen wij niet, maar dat mogen we zeker weten uit Zijn eigen Woord!

Luistertip: https://youtu.be/f8TkUMJtK5k