Opgewonden in vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 13 reacties

Vraag

Een vriend van mij en ik (beiden eind 20, beiden geen relatie) zijn regelmatig bij elkaar. We kunnen goed met elkaar praten over serieuze dingen, maar weten ook dat een relatie er niet inzit. Daar hebben we allebei vrede mee en we genieten van de gewone vriendschap die we mogen hebben. We zitten ook wel eens tegen elkaar aan, niet op een seksuele manier, maar gewoon knuffelend, zoals vriendinnen onderling dat ook kunnen doen. We zijn heel open naar elkaar en soms zegt hij dus ook dat hij merkt dat zijn lichaam daarop reageert en dat vervelend vindt.

Ook al doen we op seksueel/intiem gebied niks met elkaar en praten we daar heel duidelijk over, vraag ik me soms af of het verkeerd is dat hij toch opgewonden raakt. Maar misschien komt dat ook door mijn eigen beeld vanuit m’n opvoeding. Ik weet niet wat goed is of normaal, ook al denk ik dat het wel goed is dat hij het durft te benoemen en we er eerlijk over praten naar elkaar van wat wel (en vooral wat niet). Ik wil onze vriendschap ook niet weggooien hierom.

Antwoord

Beste...,

Noem ik je vraagsteller? Maar wát is je vraag? Je hebt een goede vriendschap die tot nu toe niet uitmondt in een relatie. Mooi, fijn. Houden zo, als jullie hier beiden blij mee zijn. Maar als je hem ‘prikkelt’ door je knuffelige manier van doen is het toch niet gèk dat zijn lichaam reageert? Dan is een “seksuele manier” dichter bij dan jíj schijnt te  denken!

Waarom zou je al het fijne op het spel zetten door toch een soort van grens op te gaan zoeken? Het is een beetje banaal gezegd: maar als je de kat op het spek bindt moet je niet verwachten dat er niks gebeurt. Als jullie open en eerlijk praten respecteer dan zíjn “vervelend vinden”, want dát is de grens! Ga je niet afvragen wat goed of verkeerd is. Luister naar elkaar en respecteer elkaar! Géven, op een volwassen wijze, want dát is de kern van vriendschap. Je bent immers geen vriendínnen, maar hebt een vríend, toch?!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap
13 reacties
Iboi
Tja... Afstand houden dan maar. Of een relatie beginnen :).

Ik heb (hoe erg dat ook is) soms nog spijt dat ik geen relatie ben begonnen met een hele goede vriend. Hij is nu getrouwd met iemand anders en ik ook.

Het kan ook je vriendschap kosten als de relatie niet werkt. In mijn geval is de vriendschap toch ook over, uit fatsoen naar onze eigen partners toe, dat we niet als man en vrouw een te diepe relatie hebben naast onze eigen partner.
Gtn
Respect voor je vriend dat hij er zo open over durft te spreken. En tegelijkertijd zou dit gewoon normaal moeten zijn. Heel belangrijk is om het bespreekbaar te houden. Je kunt er dan beide op een gezonde manier mee omgaan. Als man weet ik dat dit spontaan op kan komen, zonder dat je er aan denkt of dat je het wilt. Op zo'n moment is wat afstand nemen wellicht verstandig. Als jullie je er beiden OK bij voelen dat het gaat zoals het nu gaat, zou ik vooral dankbaar zijn dat jullie er op een goede manier over kunnen praten en het bespreken. Helemaal afstand nemen lijkt me niet nodig, als jullie er beiden op een goede manier mee om weten te gaan. Geeft hij aan dat het te lastig voor hem is of wordt, ja dan zul je moeten stoppen met knuffelen. Dat hoeft de vriendschap niet in de weg te staan. Wijsheid toegewenst, en betrek vooral ook God hierin!
NorahLinde
@gtn: Sluit me inderdaad aan bij jou. Wellicht is de vraag juist ook gesteld vanuit de onschuld en het weten dat een lichaam zo werkt. Ik weet zelf bijvoorbeeld vanuit mijn verpleegkundig vak dat een man soms ook ongewild opgewonden raakt van bijvoorbeeld wassen. Zo'n patiënt vindt dat dan ook 'vervelend'.

Vraagsteller: Ik denk juist dat het mooi is dat jullie er over praten en dat er voor een man weinig voor nodig is om soms opgewonden te raken, wat heel normaal is, zonder dat daar enige seksuele of intieme grenzen worden opgezocht. (zie het voorbeeld hierboven vanuit het ziekenhuis). Ik weet natuurlijk niet wanneer zoiets gebeurt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit nou echt zo verkeerd kan zijn, wanneer je bij wijze van spreken schouder aan schouder iets zit te kijken of elkaar een afscheidsknuffel geeft.
Zv70
@NorahLinde ik denk dat je met je ziekenhuisvoorbeeld wat verward. Een erectie betekent niet automatisch dat er sprake is van opwinding. Dat is wel anders wanneer een man en een vrouw knuffelen. Bovendien kun je een ziekenhuisopname moeilijk voorkomen, maar een m/v knuffelsessie wel.
NorahLinde
@Zv70: nee, dat schreef ik bewust. Een man kan nou eenmaal snel reageren. Dus stel dat in het geval van vraagsteller het al gebeurt wanneer ze slechts zonder actief knuffelen tegen elkaar aanzitten, zonder enige seksuele of intieme bedoeling, dus net als in een ziekenhuis. Waarom zou het dan ineens verkeerd zijn dat zijn lichaam dan zo reageert. Alleen omdat de setting anders is? Ik zie het verschil niet. Het is dus alleen 'geoorloofd' Wanneer er een overduidelijk professionele setting is? Zo praat je mannen die hier snel last van hebben een complex aan. Ben benieuwd hoe meneer Weerd deze vraag zou beantwoorden bijvoorbeeld.
henkie
Een erectie krijgen als je naast een vrouw zit te zitten of hugt? Ben benieuwd of ik dat nog mee ga maken in mijn leven ;-D
Zv70
@henkie en @NorahLinde
De setting zoals deze in de vraag wordt geschetst is: een volwassen vrouw en een (lichamelijk) volwassen man die knuffelend tegen elkaar zitten. Er zijn mannen die mínder nodig hebben...
Samanthi
@Zv70
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt.
Gtn
Toch denk ik dat we de situatie zoals beschreven wel serieus moeten nemen: de vriend vind het vervelend, maar er kan open over gesproken worden. Nogmaals, dat zou normaal moeten zijn. Helaas is dat voor velen niet normaal, waardoor we de situatie zoals beschreven ons niet goed voor kunnen stellen en gelijk in de kramp schieten. Ik meen oprecht dat vraagstelster dankbaar mag zijn dat die openheid er is. Blijf daar ook volop gebruik van maken. Dan kan en mag dit gewoon goed blijven gaan tussen jullie. Dat anderen er niet mee om kunnen gaan mag niet tussen jullie vriendschap in komen te staan. Koester de vriendschap en maak gewoon nuchtere afspraken voor als de situatie zoals beschreven zich voordoet.

Gods zegen en geniet van de vriendschap.
NorahLinde
@Gtn: daar sluit ik me bij aan
dorpeling
Ik citeer: ..'maar weten ook dat een relatie er niet in zit.' Waarom staat dat al van tevoren vast, alsof daar geen verandering in zou kunnen komen?
Het is alsof ik een vriend van me hoor praten die heel lang tegen zijn homoseksuele gevoelens heeft gevochten..

Wat ik me afvraag; wat nu al de vragensteller geen vrouw is zoals automatisch aangenomen wordt, maar een man? Waren de reacties dan hetzelfde?
lihar
@dorpeling je hebt gelijk.
Ik denk ook dat de vraag gesteld is door een vrouw, vanwege de opmerking over vriendinnen. Want hoe 'vriendinnen onder elkaar' doen, daar zijn dus meestal geen mannen bij. Maar goed opgemerkt, want het zou inderdaad ook zo kunnen zijn als jij schetst. Maar ook in die situatie blijft het antwoord van mw. Rots even waardevol. En zal voor vraagsteller duidelijk zijn dat de reageerders de situatie verkeerd interpreteren?
Tegelijkertijd kunnen er ook tussen een man en een vrouw redenen zijn waardoor een relatie er niet in zit. De één gelovig en de ander niet. Familie van elkaar. Een gelofte. Een fysieke aandoening waardoor je nooit gemeenschap zult kunnen hebben. En er zijn er vast nog meer.
Zv70
@dorpeling Dankjewel voor je scherpte! Inderdaad, zouden 'we' dan óók vinden dat dit gewoon is en dat je dat zeker niet uit de weg hoeft gaan? Gewoon eerlijk benoemen (fijn dat dat kan!) en volgende week wéér knuffelend tegen elkaar aanzitten? Weer even benoemen (zo fijn dat die openheid er weer is!), enz. enz...