Menstruatie blijft uit

drs. J. van Dijken / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 21 jaar en ik maak me grote zorgen. Mijn menstruatie is namelijk deze maand uitgebleven en dat is -voor zover ik me het herinner- nog nooit gebeurd. Ik had altijd een cyclus tussen de 26 en 33 dagen, normaal dus. Inmiddels is het al meer dan 40 dagen geleden dat ik voor het laatst ongesteld ben geweest en ik heb de hoop opgegeven dat het nog komt. Moet ik nu wachten of ik het volgende maand wel wordt, of meteen naar de huisarts? Ik kan niet zwanger zijn. Mijn vriend en ik (drie jaar relatie) hebben ervoor gekozen om geen geslachtsgemeenschap te hebben maar we bevredigen elkaar wel af en toe. Op een veilige manier, want we zijn op de hoogte van de risico's. Toen ik een week over tijd was, heb ik zelfs voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan, die was negatief. Verder heb ik de laatste tijd geen stress gehad en eet ik normaal. Ik kan dus ook geen reden bedenken waarom mijn menstruatie uitblijft. Deze situatie is emotioneel zwaar. Ik voel me onzeker over mijn functioneren als vrouw en ben bang dat er iets mis is. Is het normaal dat een regelmatige cyclus opeens een keer overslaat, of maak ik me terecht zorgen? Nu het steeds langer duurt, begin ik overal aan te twijfelen, zelfs aan het feit of ik niet toch zwanger ben. Moet ik nog een test doen? Als ik het puur verstandelijk bekijk kan het niet zo zijn, maar toch. Bedankt voor de reactie!

Antwoord

Je noemt zelf al verschillende redenen voor uitstel van de menstruatie, zoals stress, en een afwijkend eetpatroon. Vooral snel afvallen en/of veel sporten kan zorgen voor uit- of afstel van de ongesteldheid. Vaak komt de menstruatie weer vanzelf op gang, maar als het 'te lang'  duurt, vind ik het wel verstandig om je huisarts te raadplegen.

Natuurlijk moet je inderdaad altijd denken aan zwangerschap als mogelijkheid. Ook bij wederzijdse masturbatie is er altijd een (klein) risico op bevruchting. Ook in voorvocht kunnen nl. zaadcellen zitten; dus het risico is wat dat betreft nooit uitgesloten: één zaadcel is genoeg!

Vaak wordt er geen reden gevonden voor uitstel van de menstruatie en komt deze, zoals gezegd, spontaan weer op gang. Bij blijvende uitstel en/of ongerustheid adviseer ik je je huisarts te bezoeken.

Drs. J. van Dijken

Lees meer artikelen over:

menstruatiezwanger
1 reactie
guustje20
Beste vragenstelster,
Waarom wachten en niet gelijk naar de huisarts? De komende weken wordt jouw leven onaangenaam besteedt aan het tobben over een mogelijke zwangerschap of zo.
Stel dat je toch zwanger bent, wees er dan heel blij mee! Heb je enig idee hoeveel vrouwen er lijden onder het NIET zwanger raken?
Vaak blijft een menstruatie uit in periode van stress of dieet. Veel vrouwen in de concentratiekampen stopten met de menstruatie door ondervoeding en onmenselijke stress.
Toen eenmaal de situatie voor de overevende vrouwen weer "normaal" was geworden, kwam de menstruatie weer gewoon op gang. De vrouwen hadden ook niet aan vructbaarheid ingeboet.