Initialen CHR.

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Aan mevrouw Rots. Waarom wordt er soms als initialen “CHR.” gebruikt en niet gewoon alleen een “C”? Mij bekruipt het gevoel dat het met Christus te maken heeft, maar misschien heb ik dat mis. Ik ben erg benieuwd naar de drijfveren die iemand kan hebben om drie letters te gebruiken in plaats van gewoon één. Deze vraag is overigens niet specifiek voor mevrouw Rots, ik zie het ook bij sommige schrijvers.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt het míj, dus hier is míjn antwoord. Hoe ánderen denken over het gebruik van meerdere letters van hun voornaam is mij niet bekend. Het is -wat mij betreft- heel simpel en pragmatisch: ik heb drie doopnamen, waarvan er twee met een C beginnen. Om daar helderheid over te hebben, zonder verwisseling, gebruik ik de toevoeging “hr” bij de laatste. Ik had ook een “o” bij de eerste naam kunnen zetten, maar dat is niet eerder in me opgekomen. Niks geen “vergeestelijking” of iets dergelijks dus. Mijn ouders hebben mij mooie namen gegeven door me te vernoemen en dat gaf toevalligerwijs twee dezelfde beginletters. Een verwijzing naar Christus... wellicht een mooie gedachte, die nog nooit eerder zó bij me was opgekomen.

Marijke Rots

1 reactie
AHHK76
Als iemand Cornelis heet, is het initiaal C. Als iemand Kees heeft is het K. Als het Christiaan of Christina kun je kiezen voor C of Ch(r). simpel omdat de Ch een dubbelklank is lijkt mij. Prima en ik vind het ook nog mooi. Kan me voorstellen dat een C kaal voelt en geen recht doet bij zo'n mooie naam. Je ziet het ook wel bij Philip. Ph. staat er dan of Theodoor Th.