Het aanbod voor de uitverkorenen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor ds. G. Hoogerland uit de Gereformeerde Gemeenten of een dominee van de Ger. Gem. die van dezelfde ligging is. Wat is het wezenlijke leerverschil tussen de Ger. Gem. of de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Of is het oud zeer wat ontstaan is tijdens de scheuring?

Dat er discussie is ontstaan kan ik wel begrijpen. Maar de Bijbel zou toch duidelijk genoeg moeten zijn? Het aanbod komt toch niet tot alle mensen, het is voor de uitverkorenen. Voor Zijn uitverkorenen heeft Hij strijd gestreden, niet om het aanbod tot iedereen te laten komen. Nu weten wij niet waar we uiteindelijk bij zullen horen, dus we hebben onze verantwoordelijkheid waar te nemen door te zoeken en te bidden. Oprecht zoekende gemaakt worden komt nooit vanuit onszelf, dat gevaar wat er toen werd gezien is te volgen.

Helaas is dat ook te zien in enkele gemeenten in de Ger. Gem. We zijn absoluut niet beter, eerder slechter en kunnen er in een enkel opzicht een voorbeeld aan nemen. Wat in die gemeenten ook veel voorkomt: God van harte liefhebben en in vrijwel alles wereldgelijkvormig zijn, dat kan nooit samengaan. Wel aantrekkelijk! Maar niemand kan twee heren dienen. De linkse kant van de Ger. Gem. (het is verdrietig maar helaas de werkelijkheid) is wat wij meemaken, ronduit vijandig naar mensen die wel eenvoudig leven en zich onderscheiden van de wereld.

De andere kant is dat ook in de GGIN de verantwoordelijkheid stevig benadrukt moet worden, ook moet men (uitwendig) jaloers gemaakt kunnen worden zonder het onrechtmatig toe te kunnen eigenen. Is een zeer moeilijk punt! Jaloers gemaakt worden kan alleen door God zelf! De lijdzaamheid moet echter afgewezen worden, de nagelaten verantwoordelijkheid zal ons lot verzwaren.

Ook zijn we erg benieuwd dat àls er nu geen sprake van een leerverschil is tussen de verbanden zelf, maar tussen dominees onderling, ze wel in verdeeldheid als één Ger. Gem. verder willen. Hoe kan dat? Doet dat geen afbreuk aan het kerkverband? Moet daar niet op gewezen worden vooreer men de GGIN benadert om samen te komen? Daar loopt de rechtse kant van de Ger. Gem. dan toch ook tegenaan? Het gaat toch om de volledige en daarmee de zuivere prediking van Gods Woord? Er zijn toch werkelijk veel mensen die niet naar de linkse, en de linkse niet naar de rechtse GG willen.

Dan nog een vraag. Als er nu geen verschil zou zijn, maar een scheuring uit vroeger tijden, (waar velen het graag anders hadden gezien) waarom moet je, als men wil overgaan van de GGIN naar de Ger. Gem. opnieuw belijdenis voor de kerkenraad doen? Dat vraagt des te meer òf er verschil is? In welke mate? Schept meer afstand enz.

Een voormalig lid van een ‘lichte’ Ger. Gem. en een ‘zware’ GGIN.

Antwoord

Beste vraagstellers, Gods beloften zijn voor iedereen die het Woord hoort en leest en die deze beloften met een gelovig hart “gaarne aannemen”. Dat zegt de Bijbel (dus God de Heilige Geest Zelf!) op tal van plaatsen! (Bijvoorbeeld Jes. 55:1, Openb. 22:17 -let op: dorstig zijn is onze natuurlijke staat!-, Hand. 2:21 en 41). Zeker, dat werkt Gods Geest. Maar dat zien/ervaren (bevinding) we pas achteraf.

Wanneer zijn we uitverkoren? Zodra we door het geloof met Christus zijn verbonden. Uitverkiezing is Gods zaak, waar we graag aan willen prutsen om het verstandelijk kloppend te maken. Maar met ons handjevol hersencellen is dat onmogelijk. Daarom houdt Christus het voor ons -vijanden van hem (Rom. 3, Kol. 1:21)- heel eenvoudig: “Bekeert u en gelooft het evangelie” (Markus 1:15).

Er is sinds het paradijs niets veranderd. We blijven van die verboden boom eten en dominees doen aan mee. Daarom al die scherpslijperij op de millimeter met soms kerkscheuringen als gevolg. Doordat sommige predikanten er een theologische janboel van maken, krijg je ‘geestelijk gehandicapte’ kerkgangers die er niets meer van snappen. Het wordt hutspot. Want je moet -zo beweren ze dan- de Bijbel vooral geestelijk gaan verstaan en niet meer letterlijk nemen. Dan wordt de “wereld” uit Joh. 3:16 gewijzigd in “Gods verkoren volk” -om maar een overbekende misleiding te noemen- en zo doen ze toe aan het Woord wat er niet staat en doen ze af aan het heerlijk evangelie. En zo drijft het hypercalvinisme kerkgangers het moeras Moedeloosheid (lees Bunyans Christenreis) in.

Over het aanbod van genade en de uitverkiezing zijn al tal van vragen beantwoord.

Wat betreft jullie vraag over de verschillen tussen de Ger. Gem. en GGiN, lees de artikelen onder de tag 'Kerkscheuring 1953' en deze antwoorden: