Vergeving door God de Vader

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

Het komt in de Bijbel voor dat Jezus tegen iemand zegt “uw zonden zijn u vergeven.” Aan het kruis zei Jezus: “Vader, vergeef het hun wat zij weten niet wat ze doen.” Waarom gaf Hij zelf die vergeving niet?

Antwoord

Vergeving kan worden geschonken door degene tegen wie kwaad is gedaan. Zonde kan daarom alleen vergeven worden door God. Zonde betekent immers het overtreden van Zijn geboden. De Heere Jezus is God. Daarom kan ook Hij de zonde vergeven (Lukas 5:20-24). Door aan het kruis te bidden tot de Vader of Hij de zonde wil vergeven toont de Heere Jezus Zijn eigen bereidwilligheid deze zonde te vergeven, maar erkent de Heere Jezus ook dat het kwaad dat mensen hier doen tegelijk zonde tegen God de Vader is. Ook God de Vader heeft het recht het kwaad te straffen dat Zijn Zoon wordt aangedaan. Het is een groot wonder dat God de Vader dat niet doet, zodat het verlossingswerk op Golgotha tot het einde toe volbracht wordt!

Ds. A. D. Fokkema