Orthodoxe Baptistengemeente

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Ik stel deze vraag omdat ik na een hoop gezoek en gegoogle niks kan vinden. Bestaat er in Nederland nog een orthodoxe Baptistengemeente? Een die als hoogste doel heeft Bijbels te leven/preken? En volledig in lijn staat met wat Spurgeon e.a. predikten? Ik ben me aan het verdiepen in wat ik de meest Bijbelgetrouwe gemeente vind. Ik weet dat de ideale gemeente niet bestaat, maar ik wil volledig naar Gods wil leven en word daarin geremd door mijn gemeente/omgeving. Ik zoek gelijkgezinden om warm gehouden te worden. Kan ds. Ezinga hier antwoord op geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ds. Ezinga is bereid om deze vraag prive te beantwoorden. Je kunt hem benaderen via de website van zijn gemeente.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

12 reacties
waldboy
Baptistengemeente (Unie) Franeker?
Baptistengemeente (Vrije) Drachten.?

Als je een dergelijke gemeente hebt gevonden, wil ik dat wel graag weten.
Volgens mij bestaat een dergelijke gemeente niet. Iedere gemeente gaat mank aan bijbelsgetrouwheid. Pakken ze het ene, dan laten ze het andere liggen.
Johnvb
Je kunt denken aan Christengemeente "de Schaapskooi" in Hardinveld-Giessendam. www.deschaapskooihardinxveld.nl zij willen juist in navolging van de Schrift in alles leven. Ook dus in de naam. Geen richting of hokjesdenken, maar gewoon christengemeente. Maar je zou ze kunnen vergelijken met refobaptisten.

Ook de baptistengemeente in Alblasserdam "de Hoeksteen" is een hele behoudende gemeente.

Google een op refobaptisten.
Carin
Mijn ouders en ik hebben ook jarenlang gezocht naar een dergelijke gemeente. We hebben heel wat gemeentes afgezocht, maar het daar niet gevonden. Via vrienden van ons zijn we in aanraking gekomen met de Vergadering van Gelovigen, die samenkomsten houdt zoals de eerste christenen dat deden. Het verschilt wel per plaats hoe de gemeente is, je hebt drie stromingen, een behoudende, een zeer behoudende en een meer evangelische stroming. De gemeente waar ik naar toe ga in Barneveld is een behoudende gemeente en ik ben echt heel dankbaar dat ik daar nu iedere zondag naar toe mag gaan!
vlokje
Lieve mensen, hoe persoonlijk liggen al deze dingen toch....

Ik ken mensen die bij de Vergadering van Gelovigen weg zijn gegaan en daar dankbaar voor zijn.
Ik ga niet meer naar een gemeente en dank God daarvoor. Voor de meeste serieuzen is dat het aller- allerslechtste alternatief (ik heb al veel oordeel over me heen gekregen), maar kennelijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Er bestaat (nog) geen gemeente die de naam: Meest Bijbelgetrouwe Gemeente met recht kan dragen.
Misschien een idee om zelf iets te starten?
mvanh
Je kan er ook voor kiezen om in een onvolmaakte gemeente je steentje te gaan bijdrgaen. Meebidden en meewerken daar war het nodig is. Het zou zomaar kunnen dat dit de meest Bijbelse weg is. Jezus ging ook naar een synagoge waar Hij niet altijd bijzonder gevoed werd....
Roozemond
@vlokje; de volmaakte gemeente bestaat niet op deze onvolmaakte wereld. Tijdje terug hebben een aantal mensen een eigen gemeente opgestart, het moest de volmaakte gemeente zijn volgens Handelingen 2, alleen hun gemeente was goed, alle andere kerken waren niet goed. Die houding alleen al is niet goed te noemen. Gevolg: na korte tijd, kwamen verschillende mensen onder de tucht te staan vanwege openlijke grote zonden.... en de gemeente spatte uit elkaar.... Hoogmoed komt voor de val..

Niet dat ik beter ben hoor maar ik geloof gewoon echt niet dat de volmaakte gemeente op deze aarde zal zijn.
Daniel
@vlokje, we kunnen een volmaakte gemeente organiseren, ééntje voor jou en ééntje voor mij, dan blijft het volmaakt, maar ik kan ook van een minder volmaakte gemeente deel uitmaken. Dan komen we elkaar daar tegen, met @Roozemond en @Lanor en anderen en gaan met liefde met elkaar om.

Maar die liefde, houdt dat in dat we alles maar goed moeten vinden en goed moeten keuren? NEE! De Bijbelse liefde is een andere liefde, dan wij mensen er vaak op na houden. Joh. 14 : 23 zegt: “Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn Woord bewaren.” Of 1 Joh. 2 : 5: “Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in hem is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.” Van daaruit kunnen we dan de naaste liefhebben. Vanuit de waarheid. De liefde kan soms wel eens inhouden dat iemand gewaarschuwd moet worden vanuit het Woord van God! Laten wij verlangen naar de redelijke onvervalste melk van het Woord van God (1 Petr. 2 : 2). Dit is dus wel degelijk ook een boodschap voor ons. Hebben wij nog steeds de eerste liefde naar Jezus Christus en Zijn Woord? Lopen wij nog warm voor de boodschap die Hij ons gegeven heeft, en zoals Hij die ons gegeven heeft?

Soms word ik moe van mijn eigen gedachten, maar ik word niet moe van refoweb.
vlokje
Hoh, hoh Roozemond, en Daniël jullie zijn me er twee. Ik heb het geenszins over een volmaakte gemeente.... Over het elkaar dingen in de mond leggen gesproken, Roozemond :-) (een brede lach hoor, want ik mag je graag)
Waar vraagsteller naar op zoek is is de meest bijbelgetrouwe gemeente toch? Ach wie zou dat niet als streven mogen hebben?

Ik heb ook zelfs dit streven niet meer, omdat je ook zelfs in de bijbel al leest hoeveel er mis ging toen. Ik ben mn eigen kerkje en heb zelfs nog moeite genoeg met mezelf...
Roozemond
@vlokje, een warme glimlach;-) Je hebt gelijk. Het kwam zo op mij over maar tijdens het herlezen lees ik tot mn schaamte jouw laatste zin in voorgaande reactie. Excuus...
En ja, genoeg moeite met mezelf is heel herkenbaar...
Cloudsadmirer
@vlokje, ben je ook niet aangesloten bij een huisgemeente dan? Kerk zijn in je eentje lijkt mij wel heel eenzaam. Zo kun je ook nooit het Avondmaal vieren.... En juist als gemeente kun je elkaar opbouwen en vermanen (lees brieven van Paulus). Dit is geen (ver)oordeel hoor, ik heb hier alleen nog nooit van gehoord dus ben redelijk verbaast.
Jade
@ Vlokje. Ws zou ik je beweegredenen om niet lid te zijn van een kerk best wel kunnen begrijpen, als ik ze wist. Maat toch vind ik het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat je God dánkt voor het niet lid zijn!!! Ik zou het nog kunnen begrijpen als je zei dat het je pijn deed, maar je tóch niet naar een gemeente kunt. Maar dat je God er voor dánkt!! Zeker in het licht van Hebr 10:25
Ik zeg dus niet dat je direct en meteen lid moet worden van een gemeente.
MUS
Leuke vraag op refoweb. Om nog een beetje bij huis te blijven denk ik dat dit het dichtst bij jouw vraag aansluit; www.refobaptisten.nl