Nare dromen

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Ik droom vaak heel eng en vaak gaan mijn dromen over de dood. Of ik zie een overledene en of ik droom dat iemand dood is. Heb zelfs eens gedroomd dat ik in een kist lag en iedereen naar me keek. Ik stond ook naar me te kijken. En soms ben ik bang omdat het lijkt alsof er nare en rare dingen gebeuren na de dromen. Ben zelfs bang om te slapen soms omdat ik geen nare dromen wil. Ik lees elke avond psalm 91 maar weet niet meer wat ik moet doen.

Antwoord

Met name uit het slot van je vraag ontstaat bij mij de indruk dat de situatie moeilijk te dragen is voor je. Dat is alleen al logisch omdat je slaap er kennelijk onder lijdt. Dat moet niet te lang duren, want anders wordt de situatie alleen maar moeilijker om te kunnen hanteren. Maar om nu op basis van hetgeen je vermeldt een concreet en goed onderbouwd advies te geven, vind ik lastig. Dat vraagt meer inzicht in de ontwikkeling van deze dromen en eventuele gebeurtenissen die daarmee samen kunnen hangen. Ook is een breder beeld nodig van je algehele situatie.

Het is mooi dat je elke avond Psalm 91 leest. Blijf dat doen en blijf in gebed. In het verlengde hiervan is mijn advies om de situatie te bespreken met de predikant of een andere ambtsdrager. Een pastorale bemoediging lijkt me op zijn plaats.

Daarnaast lijkt het me ook raadzaam dat je naar je huisarts gaat en een gesprek vraagt met de praktijkondersteuner GGZ. Die kan dan doorvragen op de punten die ik hiervoor noemde en een onderbouwd advies geven, eventueel ook voor (tijdelijke) slaapmedicatie om te voorkomen dat je uitgeput raakt.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

dromen