Zwanger en naar huisarts

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Als je vermoed zwanger te zijn, wanneer moet je dan een huisarts bezoeken? Zo snel mogelijk? Ben nog maar pas getrouwd, maar denk dat ik misschien zwanger ben. Las al iets op internet over foliumzuur slikken. Is dat verplicht?

Antwoord

Het wordt aangeraden om het liefst vóór negen weken zwangerschap contact op te nemen met de huisarts of de verloskundige. Om te weten hoeveel weken u zwanger bent noteert u de eerste dag van uw laatste menstruatie. Tel dan de weken vanaf die datum om uit te rekenen hoe lang u zwanger bent. Meestal wordt u tijdens de zwangerschap bijgestaan door de verloskundige, maar er zijn ook huisartsen die zelf zwangerschappen begeleiden. Dit kunt u navragen bij uw eigen huisarts, deze kan u desgewenst doorsturen naar de verloskundige. De huisarts of verloskundige maakt afspraken met u voor onderzoek en begeleiding en zal u verdere adviezen geven voor tijdens de zwangerschap. De huisarts en de verloskundige informeren elkaar en nemen zo nodig met elkaar contact op om te overleggen.

Men adviseert om tot de tiende week van uw zwangerschap elke dag één tablet foliumzuur 0,4 mg te slikken. Foliumzuur verkleint namelijk de kans op het krijgen van een baby met een open ruggetje. De foliumzuurtabletten kunt u zonder recept kopen bij de apotheek of drogist.

Andere adviezen voor tijdens de zwangerschap zijn: zorg dat vlees en vis goed doorbakken is, drink geen rauwe (ongepasteuriseerde) melk en eet geen zachte kaas van rauwe melk (meestal staat dit op de verpakking). En als het van toepassing is: stop met roken en gebruik geen alcohol of drugs.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

zwanger
1 reactie
drj
Zoals Dhr. Methorst al zegt, je hoeft niet naar de huisarts. Als je wilt weten of hij verloskundig actief is (en dat zijn er nog maar weinig), kun je dat telefonisch navragen. Dat bespaart je een uur wachten in de wachtkamer tussen hoestende mensen en jengelende kinderen; je wilt tenslotte gezond blijven...

Wat betreft foliumzuur, het is juist belangrijk het te slikken als je zwanger WILT worden. In de eerste weken van de ontwikkeling van de toekomstige baby ontwikkelt de neurale buis waaruit het ruggetje zal ontstaan zich al. Daarom wordt geadviseerd foliumzuur dagelijks te slikken tijdens de maanden waarin je zwanger zou kunnen worden.
Het is natuurlijk niet verplicht, maar je geeft je baby een goede start. Foliumzuur zit ook in groene bladgroenten.