Een voorstelling maken van God

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Als ik diep over God nadenk, dan stel ik me automatisch God voor. Dan probeer ik me voor te stellen hoe groot, machtig en heilig Hij is. Is dat erg? Wat zegt de Bijbel daarover? In principe hebben we toch een onvolmaakt en zondig godsbeeld?

Antwoord

Beste vragensteller,

Inderdaad is het zo dat ieder mens geen juist beeld van God meer heeft. Alleen Adam en Eva hadden een volmaakt beeld van God, omdat ze zelf het beeld van God volmaakt droegen. Door de zondeval is dat godsbeeld verloren gegaan. Daarom is het een groot wonder dat God Zichzelf in de Bijbel bekend heeft gemaakt, bijvoorbeeld in Exodus 34:6-7.

Vanuit deze wonderlijke openbaring van God Wie Hij is, zou ik vier dingen willen zeggen.

  1. In de eerste plaats, God eist van ons dat we geen verkeerd beeld van Hem hebben.
  2. Daarom is het, in de tweede plaats, nodig dat we ons beeld van God voortdurend toetsen aan de hele Bijbel, waarmee we vermijden dat we een eenzijdig Godsbeeld krijgen.
  3. In de derde plaats, God heeft Zijn beeld volmaakt bekend gemaakt in de Heere Jezus Christus (Johannes 1:14).
  4. In de vierde plaats -en daarmee kom ik terug op je vraag of het erg is je God voor te stellen- God is altijd groter dan dat wij kunnen denken.

Is het verkeerd om een beeld van God te vormen: nee, mits we alles steeds toetsen aan het evenwicht van de Bijbel, het volmaakte beeld van God in de Heere Jezus Christus en het besef dat God altijd groter is. Dat geeft ook een verlangen Hem steeds beter te leren kennen en om zo op de nieuwe hemel en aarde Hem volmaakt te aanbidden, omdat we Hem dan ten volle kennen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

Godsbeeld