Geen schriftuurlijke bevindelijkheid

Ds. W.G. Hulsman | Geen reacties | 08-02-2006| 00:00

Vraag

Onze mening is dat er in de prediking te weinig wordt stilgestaan bij de tweedeling: het Oude- en het Nieuwe Testament (Verbond). Uiteraard wordt het geestelijk wel doorgetrokken, echter een geschiedenis kan zo snel een verkeerde exegese krijgen waardoor de context volledig vergeten wordt - en geestelijk men gaat dwalen en terecht komt op een vorm van bevindelijkheid wat weinig met het waar zaligmakend geloof ("God werkt zonder ons, in ons," Dordtse leerregels) te maken heeft. Kunt u hier op ingaan?


Antwoord

Omdat je geen concreet voorbeeld geeft, is het moeilijk voor mij om een concreet antwoord te geven. Maar ik zal het proberen. Waarschijnlijk bedoel je dat er gepreekt wordt over een geschiedenis uit het Oude Testament. Daarbij wordt niet zozeer op de context ingegaan. Er wordt niet gevraagd wat de betekenis is van die geschiedenis in die tijd. Nee, al snel worden de lijnen doorgetrokken naar het geestelijk leven. Er komt dan een vorm van bevindelijkheid naar voren, die volgens jou maar weinig met het waar zaligmakend geloof te maken heeft.

Dat is inderdaad mogelijk. Zo kan de geschiedenis van Ruth gebruikt worden, waarbij Boaz een type van Christus. Eerst is er dan wel de keus van het geloof (Uw God is mijn God), maar er is nog geen kennen van Christus. Op die wijze wordt ook wel de geschiedenis van Jacob bij Bethel en Pniël gebruikt. Bij Bethel zou dan de wedergeboorte plaatsgehad hebben en bij Pniël de rechtvaardigmaking. Tevens wordt er dan helaas voorbijgegaan aan de letterlijke betekenis van deze geschiedenissen. Alsof daarin voor ons geen boodschap zou liggen.

Waarom gebeurt dit? Er wordt op een dergelijke manier omgegaan met zulke schriftgedeelten, vanuit pastorale motieven. Namelijk om mensen met allerlei strijd en aanvechting wat verder te kunnen helpen. Vaak wordt het tegendeel bereikt. Dan kan het inderdaad zijn dat er  een ‘vorm van bevindelijkheid’ naar voren komt, die niet schriftuurlijk is. Waarbij iemand ‘opgebouwd’ wordt in dat wat hij allemaal ervaart, terwijl hij nog geen zicht op Christus heeft. Met name Calvijn heeft sterk de nadruk gelegd op de letterlijk-historische exegese. Laten we hem daarin maar volgen. Dan gaan we de meest veilige, bijbelse weg.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

vergeestelijken
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
    08-11-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
175 artikelen
Ds. W.G. Hulsman

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Jezus alledaagse naam

Wij lazen met onze zoon in een dagboek dat in de tijd van de Heere Jezus de naam van Jezus heel veel voorkwam. Veel jongens werden Jezus genoemd. Hoe kan dat nu, dat die jongens ook de naam van Zaligm...
2 reacties
08-02-2011

Bijbelse lijn na echtscheiding

Mijn voormalige vrouw heeft mij enkele jaren geleden verlaten en is inmiddels een nieuwe relatie aangegaan. Zelf ben ik geen nieuwe relatie aangegaan. De reden van het einde van het huwelijk was dat i...
Geen reacties
08-02-2019

God wilde Mozes doden

Waarom wilde God Mozes doden in Exodus 4 (vers 24). Voor mijn gevoel komt dit vers uit de lucht vallen, of heeft het te maken met het vervolg van die geschiedenis, namelijk de noodzaak van de besnijde...
Geen reacties
08-02-2019
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag