Platte aarde

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik zit met een worsteling. Ik ben een fervent aanhanger van het geloof en de lees de Bijbel dan ook graag. Zoals ik in de Bijbel terug kan lezen heeft de Heere de aarde geschapen. Vroeger werd er altijd gezegd dat de wereld plat was en tegenwoordig is hij rond. Ik vraag me af wanneer de wereld rond is geworden en wie dat dan heeft gedaan ? Als het klopt dat de wereld later pas rond is geworden, dan heeft iemand ingegrepen in de handelingen van de Schepper. Anders klopt de verkondiging dat de aarde eerder plat was niet. Hoe zit het nu?

Antwoord

Er staat nergens in de Bijbel dat de aarde plat is. Lees ook: 'De schepping plat'

2 reacties
plderoos
Vroeger zei men dat da aarde plat was omdat er in de bijbel staat dat er wateren onder de aarde zijn. Je had dan dus een hemelgewelf (met allemaal gaatjes erin waar de hemel doorheen scheen), daaronder had je de aardschijf en daaronder de wateren die onder de aarde zijn. Dat is natuurlijk onzin. Iedereen met een beetje gezond verstand kan bedenken dat de aarde niet plat is als je en schip achter de horizon vandaan kunt zien komen. Dus moet je die wateren onder de aarde niet opvatten als een soort kelder vol met water, maar gewoon dat het land boven de zeespiegel ligt. Moeilijker is het niet.
bayana1980
De aarde is altijd rond geweest en zal dat altijd blijven, net als alle andere planeten. Dat de aarde plat zou zijn, werd gevoed omdat waar je ook heen gaat, je altijd rechtop blijft lopen en niet op de kop. Het voorbeeld van het schip wat acher de horizon verdwijnt is tekenend.

Vroeger dacht men ook dat de zon en andere sterren om de aarde draaide. Dat had misschien iets te maken met interpretatie van de Bijbel, maar dat denk ik niet. Naar de hemel kijkend draait namelijk alles. En dan is het voor de hand liggend te denken dat het om jou heen draait. Nu weten we wel beter en we leren steeds meer over het heelal en hoe groot het wel niet is.

Wat ik wel interessant vind, is hoe men dan vroeger dacht waarom bepaalde sterren alleen in een bepaald seizoen te zien waren? Dat kan namelijk alleen als de aarde niet in het centrum ligt. Misschien spoorde dat wetenschappers wel aan te ontdekken dat de aarde niet het centrum is. Maargoed, dat is weer een andere vraag.

Rest me je aan te sporen 's avonds te genieten van de sterren, in mijn beleving een geschenk van God!