Oneens over keuze kerkverband

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb nu een aantal maanden verkering met mijn vriend. We kennen elkaar daarnaast al erg lang. Hij zit in de Ger. Gem. Daar heb ik ook jarenlang gezeten, tot mijn ouders gingen scheiden en ze beiden een andere relatie krijgen. Nu zijn we lid van de PKN. Toen ik verliefd werd op mijn vriend werd al snel duidelijk dat hij erg is gehecht aan de Ger. Gem. Hij voelt zich daar goed en denkt dat daar de juiste leer wordt gepredikt. Ik was zo verliefd dat ik me onbewust aan hem en zijn visie ging aanpassen. Ik dacht oprecht ook dat dit misschien wel mijn weg zou zijn doordat ik verkering met hem kreeg. Misschien was dit de oplossing omdat ik  zoekende in de kerk was. Bij hem in de kerk was het voor mij niks nieuws, het voelde oud en vertrouwd.

Toch merkte ik dat ik twijfels had of ik hier belijdenis zou kunnen doen. Dit kwam voor hem als een klap, omdat hij nog steeds in de veronderstelling was dat ik met hem naar de Ger. Gem. wilde. Dat is mijn fout, ik had vanaf het begin dicht bij mezelf moeten blijven en daarin niet onzeker moeten zijn.

Ik zou het liefst samen een tussenweg zoeken, aangezien mijn kerkelijk leven ook erg chaotisch is geweest door de scheiding van mijn ouders. Uiteindelijk is hij nu een paar keer mee geweest naar onze kerk en hebben we erover gepraat. Hij geeft aan dat hij daar niet op zijn plek zit en dat hij de Ger. Gem. het fijnst blijft vinden en hij hierin ook heel graag belijdenis met mij zou willen doen. Ik vind dit erg moeilijk omdat ik ervan overtuigd ben dat hij zichzelf niet genoeg heeft georiënteerd om hier nu al besluit over te nemen.

Het grootste probleem vind ik dat ik merk en weet dat de ouders van mijn vriend een erg grote rol spelen in zijn keus. Thuis wordt het erg gestimuleerd om bij de Ger. Gem. te blijven. Mijn vriend vindt dit logisch omdat zij daar lid zijn, dus dit ook door willen geven aan hun kinderen. Ik irriteer me er soms aan. Het zijn onwijs lieve mensen. Het zou  alleen af en toe wat makkelijker zijn als ze wat ‘ruimdenkender’ waren en hun kinderen wat meer vrijheid zouden geven. Ik wil later mijn kinderen meegeven dat het belangrijkste is dat ze God zullen vinden op hun eigen manier. Dus maakt niet uit in welk kerkverband. Ik vind het soms moeilijk omdat ik het idee heb dat mijn vriend alles klakkeloos van zijn ouders overneemt. Hij zegt zelf dat dit niet waar is. Wat ik ook graag wil geloven.

Nu zitten we dus met een dilemma. Het allerliefste zou ik een tussenweg zoeken samen. Dat we ons gaan verdiepen in verschillende kerkverbanden en samen tot een besluit komen. Mijn vriend weet niet of hij dit kan. En hij weet niet of hij het ‘risico’ durft te nemen omdat hij bang is dat zijn mening over drie jaar nog steeds niet veranderd is en hij daardoor niet door kan met mij. We zijn allebei begin 20 en voorlopig nog niet van plan om te trouwen. Moeten we het de tijd geven of moeten we nu een keus maken? We houden erg veel van elkaar en op alle vlakken zit het verder erg goed.

Antwoord

Ik heb je hele verhaal gelezen. Begrijpelijk. Dit probleem komt veel voor. Toch... het gaat niet in de eerste plaats over het kerkverband, maar over de geloofsleer en het geloof.

Jullie hebben allebei recht van spreken. Eerst moet je met elkaar in gesprek gaan over de inhoud van de geloofsleer en de prediking. Als je het daarover eens bent hoef je alleen nog maar praktische keuzes te maken. Star vasthouden aan iets zonder over de inhoud in gesprek te zijn heeft weinig zin. Je moet niet zomaar op goed geluk een beslissing nemen, maar weloverwogen.

Als je het niet eens kunt worden over de inhoud van de prediking, ben je ook nog niet rijp om belijdenis te doen of te trouwen. Als je het eens wordt, moet je kijken waar jullie later willen gaan wonen en daar hang ook mee samen welke kerk je kiest om belijdenis te doen. Er zijn wel GG-gemeenten die dezelfde ligging hebben als Gereformeerde Bonds gemeenten. Dus het zal ook veel van je woonplaats afhangen.

Opties zijn allebei iets loslaten en bijvoorbeeld HHK worden of CGK, richting Bewaar het Pand. Nog een hele zoektocht voor de boeg dus. Sterkte ermee.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze