Op liefdevolle manier waarschuwen voor eeuwigheid

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Regelmatig kom ik op sociaal media of op andere kanalen (voor mij onbekende) volwassenen en kinderen tegen met een ongeneeslijke ziekte of een actieve doodswens. Volgers worden dan meegenomen in het proces en betuigen steun door op deze posts te reageren. Ik zou ook graag willen reageren, maar zou ook graag wat mee willen geven over Gods oordeel en de eeuwigheid. Hoe doe ik dit op een liefdevolle, eerlijke manier?

Antwoord

Ik begrijp dat je begaan bent met het eeuwig heil van je naaste. Dan heeft het gebed voor hen vast ook een plaats in je leven.

Ik weet niet goed of social media het goede medium is om zo te reageren zoals jij graag zou willen. Maar als je er wel voor kiest, zou ik kijken hoe de Heere Jezus Zelf reageerde. Ook de Heere Jezus was begaan met de mensen. En Hij op het volmaaktst.  Hoe reageerde de Heere Jezus? Ik merk een liefdevolle reactie naar de mens die verloren dreigt te gaan, zowel richting de zondaren als richting de (in hun eigen ogen) rechtvaardigen. Bij de laatste groep lees ik de oproep:  “Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeen vergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeen vergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild” (Matt. 23:37). Hierbij weende de Heiland, zo was hij begaan met hun eeuwig heil. Richting de zondaren zien wij Hem keer op keer uitnodigen tot het heil.

Ik zou je dus adviseren om in liefde te nodigen tot de Heiland. “Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn” (Klaagl. 3:22). Het is mooi als wij die drive hebben om anderen over Hem te ‘vertellen’, net zoals we dat bij Jesaja tegenkomen: “Ik zal de goedertierenheden des Heeren vermelden” (Jes. 63:7).

Ik adviseer dus om meer op de liefdevolle uitnodiging tot het heil te gaan zitten dan om met het oordeel te dreigen. Veel wijsheid en liefde gewenst en de Zegen van de Heere.

J. M. Strijbis