Gezondheids- en geestelijke problemen

Ds. B.M. Meuleman / 3 reacties

Vraag

Ik heb al lang gezondheidsproblemen nu heb ik sinds kort astma, angstaanvallen en hyperventilatie. Bij de eerste aanval dacht ik dat ik dood ging. Sinds die tijd knaagt het aan me. Ik bid, maar heb het idee dat ik niet kan bidden en of God me wel kan helpen met mijn angsten en mijn zonden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je beschrijft moet een moeilijke en verdrietige situatie voor je zijn. Het beste dat je kunt doen is toch telkens je situatie voor Gods Aangezicht neerleggen in het gebed. Zelf heb je niet het idee dat je kunt bidden, schrijf je. Maar bidden is niets anders dan je je hart openleggen voor God. Je mag gewoon wat in je opkomt voor Hem neerleggen. Zeg Hem eenvoudig de dingen die je bezig houden, je moeiten, je zorgen, je vragen, je angst en paniek. En als je geen woorden kunt vinden, hoort God ook het zuchten van je hart. Een enkele zucht is voor Hem als een gebed en jazeker, Hij wil en kan je helpen met al je angsten en al je zonden. God is een God Die graag wil dat je tot Hem komt met alles dat je bezig houdt. Hij staat klaar om je met open armen te ontvangen. Hij wil niets anders dan je helpen. “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven”, zo klinkt de hartelijke nodiging van Jezus in Matt. 11:28. Jezus kwam naar deze aarde, juist om te laten zien dat God met mensen bewogen is, dat Hij met jou bewogen is. Uit al die miljoenen mensen op aarde, heeft Hij ook jou op het oog. Jezus kwam om te laten zien dat God liefde is. Hij kwam om mensen te genezen en zonden te vergeven. Hij kwam om hen eeuwig leven te geven.

Op grond van de Bijbel mag je er vast van overtuigd zijn, dat God je kan en wil helpen. Alleen, Hij doet dat wel op Zijn tijd en op Zijn manier. Het kan zijn dat Hij niet direct al je klachten wegneemt. Het kan zijn dat Hij je gezondheidsproblemen gebruikt om je uit te drijven naar Jezus Christus. Het kan een beproeving van je geloof zijn. Het kan ook zo zijn, dat je achteraf, wanneer je Gods hulp en nabijheid hebt ervaren, kunt zeggen: nu kan ik anderen helpen en steunen die in moeilijke omstandigheden verkeren. Je ziet, dat er veel redenen kunnen zijn, waarom God niet direct al je problemen oplost en al je klachten wegneemt.

Ondertussen kan het wel heel moeilijk voor je zijn, dat is ook wel wat ik begrijp uit je vraag. Zie veel op de Man van smarten, Jezus, Die onze ziekten gedragen en onze krankheden op Zich genomen heeft. Hij is net als wij in alle dingen verzocht geweest, maar zonder zonde, Hebr. 4:15. Hij heeft zelfs het kruis verdragen en schande veracht, Hebr. 12:2. Hij heeft dat gedaan omdat Hij ook jouw barmhartige Hogepriester wil zijn. Door Hem heb je een vrijmoedige toegang tot de troon van Gods genade, om barmhartigheid te ontvangen, om genade te vinden en om geholpen te worden op Gods geschikte tijd, Hebr. 4:16. Hij maakt het zo, dat alles in je leven moet meewerken aan de zaligheid van je ziel en het eeuwige leven.

Tegelijk gebruikt God middelen om je te helpen. Dat kunnen mensen en medicijnen zijn. Als ik je vraag zo lees, denk ik dat je er goed aan doet om medische en psychologische hulp te vragen, voor zover je dat nog niet gedaan hebt. Lichaam en ziel hangen nauw met elkaar samen en beïnvloeden elkaar en het lijkt erop dat bij jou zowel psychische als lichamelijke factoren een rol spelen. Een eerste goede stap is een bezoek te brengen aan je huisarts en de zaken eerlijk met hem te bespreken. Ook op die manier wil God je helpen. Hij wil je in alles nabij zijn. Ik hoop en bid dat je Gods nabijheid en liefdevolle aanwezigheid mag ervaren en dat je rust vindt in het volgen van Jezus Christus, als de Goede Herder van je lichaam en ziel.

Ds. B. M. Meuleman

3 reacties
shaila
Ja God kan helpen, op Zijn tijd en wijze. God heeft ons ook door een zware periode van angst en paniekaanvallen geholpen. Mijn zoon durfde niks meer, maar hij is sterker uit heel de situatie gekomen. Zoek hulp! En schaam je niet. Heel jou angst, paniek en hyperventilatie komt voort uit verkeerd denken. Je DENKT dat je dood gaat, je DENKT dat je verkeerd gaat ademen.....maar dat zijn gedachten....moeilijk hè om dat om te zetten...Wat vooral heeft geholpen bij mn zoon is om zoveel mogelijk dingen te doen. Afleiding te zoeken. Fietsen, sporten, naar vrienden of vriendinnen gaan....
Sterkte in alles!
McO
Wat ontzettend vervelend voor je dat je zo slecht in je vel zit. Ik heb zelf ook veel paniekaanvallen gehad en ben er nog steeds gevoelig voor. Ik herken jouw angst. En ik herken ook je angst voor de angst. Mijn advies aan jou is om hulp te zoeken. Om te leren waar de angst vandaan komt, te accepteren dat het er is en hoe je er mee om kunt gaan. Alleen dat kan al zoveel opluchten. Misschien voel je je soms slecht dat je in je angst te weinig vertrouwen in God hebt, maar je angst is vaak een psychische storing in je hoofd. Zoek het altijd bij Hem als je bang bent. Vertel Hem hardop dat je bang bent en probeer je angst daarna over te geven aan Hem. Vertrouw erop dat hij je door je paniek heen helpt. En spreek je angst hardop uit aan mensen om je heen. Alleen dat kan de angst al verminderen. Mensen kunnen je gerust stellen. Ik kan er nog veel meer over zeggen maar dat zou het een enorm verhaal maken. Sterkte gewenst, het komt goed!
AHHK76
Beste vriend of vriendin,
Helaas heb ik ook paniekaanvallen gehad. Ik dacht ook dat ik psychotisch of gek werd. Totdat mijn hulpverlener uitlegde wat er gebeurde in mij, als ik een paniekaanval had. Dat was al zo'n enorme geruststelling voor mij!
Daarbij adviseerde hij om tijdens een paniekaanval te gaan wandelen of andere beweging te zoeken, zodat de adrenaline weg kon uit mijn lichaam.
Een andere optie was om te gaan zingen! Dan reguleer je je ademhaling en activeer je je verstand. Zo kan je ademhaling en je gevoel minder met je op de loop gaan. Dit is één van de beste adviezen die ik in mijn leven heb gekregen.
Ik ging 's nachts liggen zingen als ik in paniek was of een cd luisteren en me daarop concentreren. Doordat ik dit deed, vaak dwars tegen mijn gevoel in, tilde God mij vaak weer op uit de put. Mijn geloofszekerheid werd er uiteindelijk zelfs door versterkt!
Hierbij gebruikt(e) ik ook een medicijn tegen angst en depressie. Dit ondersteunde mij in dit alles. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je sterkte en dat het beter gaat... God kan ook heel dichtbij zijn, terwijl je het niet ziet en voelt!