Boek voor moderne heiden

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Onze dochter heeft sinds een aantal weken een vriend die niet christelijk is opgevoed, december was hij voor het eerst in zijn leven in de kerk. We krijgen de indruk dat hij serieus aan het onderzoeken is wat het christelijke geloof inhoudt. We zijn dan ook naar één van de grootste boekhandelaren in refoland geweest. Groot was onze teleurstelling dat er volop boeken zijn voor mensen opgegroeid bij de kerk, maar we konden heel weinig vinden voor de moderne heiden. We zijn naar buiten gegaan met de NBV-jongerenbijbel, verder konden we niet echt iets geschikt vinden. Kunt u ons helpen?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

8 reacties
gerben1208
vragensteller,

Ik weet niet hoe oud de vriend van uw dochter is en in hoeverre hij een
kritische kijk heeft op het geloof, maar het kan zeker geen kwaad wat
informatie op te zoeken over 'Tim Keller'. Met name zijn boek 'In alle
redelijkheid - Christelijk geloof voor welwillend sceptici'.

Groeten,
Lord_Mcgold
De boeken van Tim Keller zijn inderdaad aan te rijden. Hij omschrijft alles heel begrijpbaar.
Wel wil ik de tip meegeven om de vriend van uw dochter niet teveel te pushen of het geloof te gaan lopen opdringen, want dat averechts. Christen worden is een heel proces.
naam
Via de evangelisatie! Daar hebben ze vaak hele mooie en begrijpbare brochures en boekjes. Ik heb ook het boekje 'Voor Jou! Woorden van God voor kinderen van nu' regelmatig gebruikt. Een heel mooi boekje waarin de hoofdlijnen van het christelijk geloof naar voren komen.
Zie dat het bij de Hervormde stichting Evangelisatie Bunde en omgeving vandaan komt.
Gerard
Aanrader: <a href="http://www.gideonboeken.nl/boeken/titel/jezus-onze-bestemming/terug/53/">Jezus, onze bestemming van ds Wilhelm Busch</a>.
Gebaseerd op een verzameling van toespraken van deze dominee. Deze toespraken zijn van meer dan 50 jaar geleden maar de onderwepen zijn nog steeds aktueel en gaan in op veel kernvragen van het leven.

Onlangs is hier bij ons in Finland de Finse vertaling uitgekomen, waar mijn vrouw lange tijd met anderen aan heeft gewerkt. Inmiddels horen we veel goede reakties van mensen die getroffen zijn door de inhoud hiervan.
CrA
Waarom voorlopig niet alleen de Bijbel, het Woord van God? Daar staat alles in over God, Jezus en het geloof. De Heilige Geest maakt er gebruik van. Al die boeken, mogelijk zorgt het juist voor verwarring. Wacht af wat voor vragen er komen van zijn kant en ga dan pas iets gerichts zoeken. Mee eens met Lord-Mcgold, niet pushen, dit kan ook met boeken.
mortlach
Om te beginnen zou ik stoppen met naar die jongen verwijzen als heiden. Die term betekent in seculier Nederland toch net even wat anders dan binnen de kerkmuren. In het algemeen lijkt me dat sowieso een goed begin: je ervan bewust zijn dat termen die iets specifieks betekenen binnen je gemeente, totaal onbekend of zelfs iets totaal anders kunnen betekenen daarbuiten. Als iemand mij heiden zou noemen, zou ik me namelijk zwaar beledigd voelen.

Verder hangt het er in zijn geheel vanaf waar de interesses van die jongen liggen. Is het een geoefende lezer of is dat een taak voor hem. Waarom naar de refoboekhandel gaan als je ook naar een gewone doorsnee boekhandel kunt. Daar komen meer ongelovigen, dus zullen ze allicht meer hebben voor die doelgroep. In een boekhandel met een beetje religie-afdeling is echt wel wat te vinden.

En CrA: waarom de Bijbel niet? Omdat de meeste christenen die pil niet eens in zijn geheel doorwerken, laat staan een ongelovige.
dijna61
In de evangelische boekhandel is zoveel keus. De NBV-jongerenbijbel is prima hoor, maar daarnaast is de bijbel in gewone taal ook heel erg geschikt.
Antonia
Beste vraagsteller, mooi dat je hem al een bijbel gegeven hebt. Het Woord is niet alleen een zaad der wedergeboorte, maar is het is melk voor zuigelingen en vast voedsel voor degenen die dat verdragen kunnen. Daar zijn er al wat groot mee geworden. De vriend van uw dochter is onwetend, maar waren we dat niet allemaal? Naast de bijbel zou je eens kunnen beginnen met: Een klein vragenboekje voor kinderen van Ds L.G.C. Ledeboer. Misschien heeft u het ook wel gebruikt voor uw kinderen. Het zou toch een wonder zijn als de Heere het e.e.a. wilde gebruiken om zijn blinde zielsogen te openen voor de staat waarin hij zich bevindt van nature, maar ook voor het evangelie van Jezus Christus. Veel gebed is nodig. Niet alleen voor hem, maar ook voor uw dochter. Want het gevaar is niet ondenkbeeldig, dat ondanks al uw inspanningen om haar vriend met het evangelie in aanraking te brengen, uw dochter losraakt van het evangelie en met hem uiteindelijk de wereld kiest. Het zou de eerste keer niet zijn. Wees ook een voorbeeld van Christus in uw wandel, want woorden wekken, maar voorbeelden trekken. Sterkte.