Ontspannen na whiplash

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Onze dochter van 14 heeft drie jaar geleden een whiplash opgelopen. Sindsdien heeft ze allerlei klachten, zoals hoofdpijn/migraine, nek en rugklachten. Haar spieren in de rug zijn zodanig gespannen dat ze constant pijn heeft. Ontspannen kan ze niet. Hoe kan ze dit toch leren? Onze huisarts stuurt ons naar yoga of tai thi en begrijpt niet dat we daar niet naar toe willen omdat wij dat als occult zien als christenen. Is er een andere methode om haar te leren ontspannen wat toch verantwoord is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bewezen effectieve behandelingen voor een chronisch whiplash syndroom zijn er niet. Ik kan het hierbij dus kunnen laten maar ik zal toch verder op de vraag ingaan.

Yoga wordt in Nederland met name beoefend om te onthaasten en te ontspannen. Men probeert dat door ademhalingsoefeningen en lichaamshoudingen. Het doel lijkt mij niet verkeerd. En het werkt ook nog. Veel mensen (ook christenen) beoefenen dit dan ook met succes.

Toch ben ik het met u eens dat er elementen in yoga zijn die niet te verenigen zijn met het christelijk geloof. Heel bekend in de hatha yoga (westerse variant van yoga) is bijvoorbeeld de Zonnegroet. Het is de groet aan Surya, de zonnegod. Tai thi ken ik niet. Bedoelde u de Chinese vechtkunst Tai Chi?

Godsdienst/levensbeschouwing en gezondheidszorg zijn in de geschiedenis van diverse culturen met elkaar verweven. Ik denk dat het verantwoord is om goede elementen uit de gezondheidszorg van andere culturen te halen en het te isoleren van de levensbeschouwelijke elementen. M.b.t. yoga geldt dat bijvoorbeeld voor ademhalingstechnieken.

Wie helpen kan is bijvoorbeeld een (psychosomatisch) fysiotherapeut. Hij/zij kan mensen leren te ontspannen. Hier worden ook vaak ademhalingsoefeningen voor gebruikt. Ook het inschakelen van een oefentherapeut kan helpen. Al is de effectiviteit van deze behandelingen dus niet bewezen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

yoga
3 reacties
Miranda
Beste vraagsteller, ik herken dit en wil je het volgende voorleggen:
Ook ik heb jarenlang klachten gehad (geen whiplash) aan mijn nek, rug enz. Veel pijn en moeilijk kunnen ontspannen.
Uiteindelijk, na veel fysiotherapie ben ik via een collega terecht gekomen bij dr De Haas in Utrecht. Hij is orthomanueel therapeut. Hij bekijkt je rug vanaf je bekken en werkt van daaruit omhoog naar je nek. Hij begint met je bekken goed te zetten en daarna de wervels. Ik vertel het nu in het kort maar kijk maar eens op www.orthomanueelcentrum.nl
Het is geen zweverig of occult gebeuren, want ook ik wil me daar verre van houden. Deze arts zit in Utrecht maar misschien is er in de buurt van jullie ook wel iemand te vinden. Google het eens en zoek ook naar recensies/ervaringen met orthomanuele therapie.
Ik ben erg benieuwd!
altijdwat
Ook ik ben, na ernstige klachten helemaal beter geworden door bij orthomanueel arts, mevrouw Riep in Wageningen in behandeling te gaan. De orthomanueel therapeut waar ik eerst zat hielp mij niet, na twee weken was ik steeds weer terug bij af. Maar de orthomanueel arts garandeerde mij dat ik na zes behandelingen beter zou zijn en dat was ook zo.
Miranda
Hij doet dat niet met zijn handen maar met een hamertje en 'beiteltje'.
Ik ga geen discussie voeren of het wel of niet kan, het heeft mij erg geholpen en ik ben van mijn pijnklachten af.