Bidden en mediteren

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen bidden en mediteren?

Antwoord

Beste jongere,

Je stelt een goede vraag. Mediteren is zorgvuldig lezen van een Bijbeltekst. Niet slechts vluchtig lezen, maar de bedoeling van de woorden grondig tot je door laten dringen. De kracht van de woorden ter harte nemen. Concentratie is nodig om te mediteren. En... vragen om het licht van God de Heilige Geest om de Bijbeltekst goed te begrijpen. Welke aansporingen liggen er in de tekst? Welke vermaningen? Welke lessen zijn hier te leren? Welke troost is er in deze Bijbeltekst te vinden?

En bidden. Bidden is spreken met de Allerhoogste. Bidden is het openstellen van je hart met al zijn zonde, schuld, noden, zorgen en pijn. Het gaat om zorgen voor lichaam en ziel. Je mag de Heere vragen om ontferming. En om vervulling van je nood/verlangen. Verdiend hebben we het niet. God kan verhoring schenken om de verdienste van Christus! In Johannes 14 vertroost de Heere Jezus Zijn discipelen. Hij zegt daar: “Wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen.” Dat is een rijke toezegging/belofte. In de Psalmen zegt Hij: “Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig.” Laten we goede gedachten hebben van de Heere en kleine van onszelf. Bidden kan in het openbaar korter. En in de binnenkamer langer.

Zowel voor mediteren als voor bidden moeten we de tijd nemen. Onze God ontfermt Zich op het gebed. Goede zondag toegewenst.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham