Altijd kerk op nieuwe hemel en aarde

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

Vaak wordt tegen kinderen gezegd dat straks bij de nieuwe hemel en aarde er altijd kerk zal zijn. Maar is dat zo? Als kind zijnde denk je dan dat het net is als zondags in de kerk enzo. In de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde leven mensen toch gewoon op die aarde? Eigenlijk net zoals nu, alleen dan alles voor God en op Hem gericht in plaats van op ons zelf. We gaan daar toch ook nog met elkaar om ondanks dat relaties dan anders zullen zijn?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragensteller,

Persoonlijk vind ik de uitspraak “op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal het altijd kerk zijn” een gevaarlijke uitspraak. Want over welke kerk heb je het dan? Het kind denkt dan alleen aan het verloop van de eigen kerkdienst. Ik sta ten volle achter de invulling van de erediensten, zoals ik die zelf bijna elke zondag leiden mag, maar vind het te ver gaan om deze te verabsoluteren tegenover alle vormen van eredienst over de hele wereld en door de hele kerkgeschiedenis verspreid. Bovendien, op de nieuwe hemel en nieuwe aarde zal niet meer gepreekt (hoeven) worden: en dat is juist (terecht) een belangrijk onderdeel van de eredienst op aarde.

Ik zou veel eerder zeggen: op de nieuwe hemel en nieuwe aarde zal het eeuwig eredienst zijn. En daarmee bedoel ik dat we eeuwig en volmaakt de Heere zullen dienen. Het zal een volmaakte voorzetting zijn van hoe we in dit leven hebben geleefd: met God of zonder God. En het eeuwige leven met God is een eeuwige voorzetting van dit leven, maar dan zonder zonde, zonder de gevolgen van de zonde en zonder schepselmatige verhoudingen als bijvoorbeeld het huwelijk of gezagsverhoudingen.

Dus met wat andere woorden ben ik het eens met het tweede deel van je vraag. Deze kanttekening maak ik er wel bij: door wedergeboorte en geloof zijn we ook in dit tijdelijke leven niet meer op onszelf gericht, hoewel we in zonde blijven vallen. Maar hier op aarde is elke gelovige wel zo vernieuwd dat hij in zijn nieuwe nature geneigd is God en de naaste lief te hebben door de geloofsverbondenheid met en het volgen van de Heere Jezus Christus.

Ik hoop dat dit antwoord je mag helpen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

Nieuwe hemel en aarde
3 reacties
Samanthi
Daar moest ik als kind niet aan denken.
jaapenlinda
Als tiener moest ik er niet aan denken, altijd kerk... het moest wel oersaai zijn in de hemel! Deze 'hemel = kerk' stelling heeft me een poos bij God vandaan gehouden...

Als iemand weet hoe de hemel is, is het Jezus wel. Hij vergelijkt de hemel met een bruiloft. Hij beschrijft een groot feest, waar heerlijk gegeten wordt, iedereen prachtige kleren aan heeft en ongetwijfeld prachtige muziek klinkt. Dus is het daar helemaal mee in lijn als we meer/anders verwachten dan een standaard dienst uit welke kerk dan ook. En mag (moet?) je dat dus ook eerlijk met de kinderen delen.
DEQ
Beste vragensteller...

Wat de bedoeling was van God met de mensheid begon met de schepping van Adam en Eva in het paradijs. Door de zondeval kwam daar een eind aan. En daar waar het eindigde zal het straks, in het leven na ons huidig bestaan, weer verder gaan maar dan zonder zonde, zonder verdriet, zonder pijn, zonder zorgen, zonder ziekte en zonder de dood. We mogen dan weer als koningen over de aarde heersen (Openb. 5:10), zoals dat voor ook Adam en Eva bedoeld was.

Jezus zei aan het kruis tegen de moordenaar die op de valreep van het leven en dood tot inkeer kwam, "Heden zult gij met mij in het paradijs zijn."

Er zal weer een eenheid zijn met de Almachtige God, Schepper van hemel en aarde. En alle schepsel, in de hemel, op de aarde, onder de aarde, en die in de zee zijn, kortom, iedereen en alles zak Hem, Die op den troon zit, en het Lam, (de Koning der koningen) dank zeggen, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid...