Slecht teken om niet in de Bijbel te lezen

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Is het slecht teken als je liever boeken leest van gelovigen dan uit de Bijbel leest? Ik vind de Bijbel soms zo lastig te begrijpen en soms zijn die boeken van gelovigen zo fijn, zo herkenbaar enzo. Boeken van Ryle bijvoorbeeld.

Ik heb echt een leesplan nodig, wil ik mij verdiepen in de Bijbel. Ik pak sneller een boek van een gelovige dominee ofzo. Maar het ware geloof en de zekerheid daarvan is alleen te vinden in de Bijbel en niet in zulke boeken, terwijl ik juist in de boeken vaak die zekerheid, herkenning  zoek. Een dominee raadt vaak wel zulke boeken aan, dus is het slecht of niet?

Antwoord

Het is een slecht teken om niet in de Bijbel te lezen. Het is geen goed teken om geen goede boeken te lezen. Dus is het allebei goed en aangeraden.

Ik begrijp uw vraag wel. U moet er geen probleem van maken. U leest ze gewoon allebei. Ter afwisseling, om wat orde te scheppen in uw leesgedrag neemt u er een dagboek bij. Daar staan de te lezen Schriftgedeelten bij vermeld en het zingen van een psalm. Voor of na de maaltijden kunt u dat aanhouden en ‘s avonds voor het slapen gaan ook. Orde en ritme in ons leesgedrag is een gezonde gewoonte.

Daarbij neemt u een boek van een betrouwbare schrijver om te lezen. Dan hebt u nog tijd nodig voor stilte en gebed. En u moet tevens uw werkzaamheden verrichten om de kost te verdienen of anderszins dingen doen wat uw hand vind om te doen.

Er zijn ook jongeren en ouderen die wegens ziekte, invaliditeit niets kunnen doen. Maar voor de gezonde mens geldt: ledigheid is des duivels oorkussen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

1 reactie
Samanthi
Het gaat niet om de hoeveelheid van lezen.
Het gaat erom dat je begrijpt wat het he te zeggen hebt.
Gebed is zo belangrijk, maar ook onderzoek, Schrift met Schrift vergelijken.

Begin eens met een korte brief, bijvoorbeeld Jacobus, Titus of de brieven van Petrus of Johannes.

Lees een paar verzen, bekijk de verwijsteksten, je kunt de kanttekeningen, de BMU of de HSV studiebijbel erbij nemen.

De yourversie bibleapp heeft de mogelijkheid om per tekst andere vertalingen (KJV) of een parafraseren er naast lezen.

Zo ga je het beter begrijpen.
Het gebed is en blijft het belangrijkste.