Twee keer mazelen

drs. A.J. van den Noort / 3 reacties

Vraag

Ik heb nog een vraag over de mazelen. Kan het zijn dat een kind op een of andere manier de mazelen twee keer kan krijgen? Alle kinderen in het gezin hebben in 1999 de mazelen gehad, de jongste van 1 jaar ook. Nu als puber heeft zij het weer, na contact met een ziek nichtje (kinderen zijn niet ingeënt). De huisarts en RIVM beweren bij hoog en laag dat dit nooit kan en zij toen rode hond of de vijfde ziekte gehad moet hebben. Helaas hebben wij toen niet officieel mazelen vast laten leggen, zij hadden het van besmette familieleden overgedragen gekregen, zodat wij daar geen noodzaak van zagen. Kinderen zijn in 1999 allemaal net zo ziek geweest. Er zijn foto’s van. We zien geen verschil van vlekjes. Graag zou ik hier duidelijkheid in krijgen.

Antwoord

Hier is al contact over geweest met de eigen huisarts en RIVM. Ik weet het niet beter dan het RIVM.

Drs. A. J. van den Noort

Naschrift redactie:

Zie ook deze artikelen:

3 reacties
lia78
Dit kan wel degelijk! Bij mijn zus is door een huisarts 4x! de bof geconstateerd. Een andere zus heeft als kind mazelen gehad, haar kinderen in laten enten en bij de afgelopen mazelenepidemie hebben zij én 2 kinderen weer meegedaan met de mazelen (minder ziek ervan als wat je o.h.a. hoorde, maar wel degelijk ook de vlekken). En ik heb er meer gehoord die het ook vaker hadden dan 1 maal.
irmo
Ja hoor dit kan. 3 keer de mazelen gehad zelf, ondanks dat ik ben ingeent. De informatie die het RIVM geeft klopt van geen kant,en dit weten ze zelf ook wel, maar het boeit ze niet. Het enige waar ze in zijn geinteresseerd is vaccins verkopen.
rotterdam
@irmo ; Strikt genomen klopt dit, maar het mazelenvaccin werkt goed bij 99% van de kinderen. Mazelenvaccinatie wordt sinds 1987 via een gecombineerd BMR-vaccin gegeven (bof, mazelen, rodehond). Na één keer vaccineren is 95% van de kinderen langdurig beschermd tegen mazelen. Omdat het vaccin niet bij alle kinderen aanslaat na de eerste toediening, worden kinderen na de eerste vaccinatie (op de leeftijd van 14 maanden) nogmaals op de leeftijd van 9 jaar gevaccineerd. Daarmee bereiken gevaccineerde kinderen een bescherming van ruim 99%.
Het RIVM geeft exact dezelfde informatie dus ...........................?