De goddelijke kant tijdens het lijden van Christus

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Ik kreeg te horen dat je niet kan zeggen dat God aan het kruis gestorven is, aangezien God eeuwig is en niet kan sterven. Maar dan lijkt het net alsof de Heere Jezus Christus alleen als mens de last heeft gedragen. Echter als alleen de menselijke kant is gestorven zou iedereen toch die last kunnen dragen? Wij zijn namelijk ook mensen, maar ik altijd heb geleerd dat het noodzakelijk is dat Christus mens en God is.

Welnu, wat is de goddelijke kant tijdens het lijden van Christus en hoe staat in verhouding met de stelling dat God niet kan sterven vanwege het feit dat Hij eeuwig is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor deze vraag, die laat zien dat je scherp en diep nadenkt. In de Vroege Kerk is er precies over deze vraag lang en uitvoerig gediscussieerd door de knapste theologen van die tijd. Je bevindt je dus in goed gezelschap. Het ging toen om de vraag: wat betekent het nu dat Jezus zowel God en mens is? Heeft Hij dan ook als God geleden en is Hij dan ook als God gestorven of niet? Met al dat soort vragen hield men zich bezig. Misschien denk je, waarom maakte men zich daar zo druk om. Maar het ging om hele wezenlijke zaken waar het geloof mee staat of valt. Is God almachtig en alwetend of onderhevig aan lijden en dus kwetsbaar? Hoe kan Jezus nu echt voor onze zonden lijden en sterven? In de Vroege Kerk is daar over nagedacht en ook in de eeuwen daarna hebben knappe koppen zich daarover gebogen. Onder meer in Zondag 5 en 6 van de Heidelbergse Catechismus kun je lezen wat de uitkomst van al dit denken was. Uiteindelijk kwam men uit op een aantal dingen.

Allereerst werd duidelijk dat God Zelf niet kan lijden en niet kan sterven. Net zoals jij kwamen ook zij tot de conclusie dat God eeuwig is en dus niet kan sterven en ook niet aan lijden onderhevig is. Zou God lijden of zelfs sterven dan zou God dus zwak zijn en niet langer de God die boven alle dingen staat. Ons geloof rust juist op Gods almacht en trouw. Bovendien heeft God Zelf geen zonde gedaan en hoefde dus ook niet te lijden. God is volkomen goed en heilig. Bij Hem is geen gebrek, geen pijn en geen lijden. Gelukkig maar!

Het tweede wat men zei was dat het de mens is die gezondigd heeft en daarmee Gods eeuwig oordeel verdiend heeft. God is vertoornd op de mens die vol zonde is. Wil het weer goed komen tussen God en mens dan moet er een mens zijn die voor die zonde betaald. Tegelijk zou een gewoon mens dat nooit kunnen doen. Een gewoon mens is zelf vol van zonde en kan dus niet voor een ander betalen. Daarnaast is een gewoon mens te zwak om voor de zonde van alle mensen te betalen. De catechismus zegt dan: wij moeten dus iemand zoeken die aan de ene kant een zondeloos mens is en die aan de andere kant veel sterker is dan alle andere mensen, iemand die ook God is. Om zalig te worden hebben wij Iemand nodig die God en mens tegelijk is. Zo iemand wordt op aarde niet gevonden. Zo iemand kunnen wij niet maken of opleiden. Zo iemand kan alleen vanuit de hemel door God worden geschonken.

De catechismus gaat dan verder en zegt dat God in Zijn grote genade zo Iemand heeft gezonden naar de aarde, namelijk Jezus Christus. Hij is de Zoon van God, God Zelf en is vanuit de hemel gekomen naar de aarde en heeft de menselijke natuur aangenomen. Hij is volkomen God en volkomen mens. Als God is Hij almachtig en als mens is Hij volkomen zuiver en zonder zonde. Als zondeloos mens kon Hij voor de zonden lijden en sterven. Het was Zijn Godheid die Hem de kracht gaf om die straf over de zonde van alle gelovigen ook daadwerkelijk te dragen. Een gewoon mens zou dat nooit kunnen, maar de Heere Jezus als God en mens dus wel. Samenvattend heeft Jezus dus naar Zijn mensheid geleden en was het Zijn Godheid die Hem kracht gaf dat lijden te dragen. Op die manier heeft Hij voor verloren zondaren de weg geopend naar God de Vader. Dankzij dit lijden van Christus mogen gelovigen weten dat al hun zonden vergeven zijn.

Ik hoop dat dit hele verhaal je niet verwart, maar vooral dat je vol aanbidding en verwondering naar de Heere Jezus leert kijken. Het laat zien hoe God zo vol van genade en liefde is, dat Hij Zijn Zoon zond naar de aarde. Het laat de liefde van Jezus zien die bereid was voor de zonden van anderen te lijden en te sterven. Het leert dat je voor je behoud alleen bij de Heere Jezus moet zijn en nergens anders. Als je hier diep over nadenkt kun je toch niet anders dan God loven en prijzen.

Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

Pasen