Godverlatenheid en Drieënheid

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

08-11-2013, 16:21

Vraag

Kwam er tijdens de “Godverlatenheid” (de drie uur durende duisternis) van Jezus aan het kruis op dat moment ook ‘tijdelijk’ een eind aan de Drieënheid? Als God Zichzelf verlaat in Christus, dan is er toch sprake van een breuk in de goddelijke Drieëenheid? Dat zou het offer nog groter maken dan het al is.


Antwoord

Nee, binnen God Zelf als de Drie-enige kan natuurlijk nooit een breuk zijn geweest of komen! Tegelijk hebben we hier te maken met een voor ons mensen onbevattelijk mysterie. Toen Jezus riep "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?!", identificeerde hij zich volledig met de in zonde gevallen en verloren mens. Niet voor niets nam hij de woorden van David in de mond uit Psalm 22:1! De Godverlatenheid is een menselijke ervaring, van geestelijke verlatenheid en eenzaamheid! Een ervaring die voortkomt uit de val en ongehoorzaamheid van de mens tegen God. De ultieme Godverlatenheid die door de zonde veroorzaakt is en die Gods vloek op de ongehoorzaamheid van de mens is, betekent dan ook dat de mens eeuwig zonder God verder zou moeten, zonder te mogen leven in de gemeenschap met God. Dat is de volstrekte duisternis of hel. Deze vloek draagt nu Christus voor ons! Door de weg van de mens te gaan, tot in de hel! Door als eerste mens volmaakt gehoorzaam de Vader lief te hebben en te eren. De tweede Adam! De nieuwe mens bij uitstek!

Daarom moet je het zo zien, dat hij naar zijn menselijke natuur door God verlaten is geweest. Maar de Goddelijke gemeenschap is nooit van Hem geweken. De Heid. Cat. zegt dan ook: "om uit de kracht van zijn Godheid de last van Gods toorn aan zijn menselijke natuur te kunnen dragen en ons de gerechtigheid en het leven te kunnen verwerven en teruggeven" (vr/antw. 17).

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
    12-10-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief
123 artikelen
Ds. K. van den Geest

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben al drie jaar zwaar depressief. Tijdens mijn opleiding ben ik een meisje tegengekomen. Zij is nu mijn vriendin en is borderliner. Zij manipuleert mij heel erg en probeert mij mee te nemen met ha...
Geen reacties
08-11-2003
Michel van Heijningen, nog hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag over mijn moeder, enz. Ik weet niet of ik het ooit nog durf te vragen want dan is ze helemaal kwaad op me en ben ik no...
Geen reacties
08-11-2008
In  onze kerk is het me opgevallen dat alleen de dominee de gemeente zegent tijdens het gebed. Als we geen dominee hebben en er is een leesdienst door een ouderling, gebeurt dit niet. Wat zit daar pre...
Geen reacties
08-11-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering