Armageddon in Israël

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Eerst de coronapandemie, direct daar na de Oekraïne-oorlog, aardbeving Marokko, daarna Libië, daarna meerdere in Afghanistan, oorlog Israël aan één kant, mogelijk straks ook met meer landen... Staat de derde wereldoorlog niet op uitbreken? Armageddon zal in Israël zijn, volgens Openbaring.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je stelt je vraag in een bewogen tijd met gebeurtenissen die elkaar in snel tempo opvolgen. Als je mijn antwoord leest, kunnen de omstandigheden heel anders zijn dan op het moment dat ik je vraag zit te beantwoorden. Naast een direct antwoord op je vraag zal ik ook proberen, een en ander in wat breder kader te plaatsen.

Op je vraag antwoord ik allereerst: dat wéét ik niet. Het kan zijn, dat de gebeurtenissen van deze weken leiden tot een wereldwijd conflict, maar tegelijk bidden we de Heere of Hij de wereld daarvoor zal behoeden. Daarbij is er de troostvolle gedachte dat alle dingen die gebeuren, in Zijn hand zijn.

Dit antwoord geef ik je, omdat ik terughoudend wil zijn om Bijbelse profetieën te gemakkelijk aan concrete gebeurtenissen te verbinden. Dat de neiging daartoe bestaat is overigens goed te begrijpen als er een tijd van politieke spanning is. En er is ook niets verkeerds aan als je bij het horen van de berichten over de ene ellende na de andere denkt: het kan eigenlijk niet lang meer duren, voordat de Heere Jezus terugkomt.

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik tegen de profetieën in de Bijbel -en in het bijzonder in Openbaring- aankijk. Mijn visie is dat de gebeurtenissen die in dit Bijbelboek beschreven staan niet op één moment slaan, maar betrekking hebben op de gehele geschiedenis van Pinksteren tot de wederkomst van de Heere Jezus. Johannes schreef zijn troostboek immers óók voor de christenen van zijn dagen die het ook heel zwaar hadden. Zij vulden de profetieën ook in met het oog op hun eigen tijd. Zo gaat het in Openbaring 18 (de val van Babylon) over het Rome van die dagen, de stad die als de grote hoer de christenen vervolgde. Zo beleefden zij ook de profetie die over Armeggadon (Openbaring 16) spreekt.

Een profetie kent namelijk verschillende ‘lagen’. Je zou óók kunnen zeggen: een voortgaande vervulling. Met andere woorden: de woorden van Openbaring hebben betrekking op de tijd van de eerste christenen, maar tegelijk óók op de eeuwen daarna, dus niet minder op onze dagen. Ik weet intussen wel dat velen een andere visie hebben en dus tot andere conclusies komen. Je begrijpt nu hopelijk waarom ik terughoudend ben in het duiden van concrete gebeurtenissen.

Maar nu de andere kant. Iemand zou kunnen zeggen: er zijn altijd al oorlogen en aardbevingen geweest – en dan weer rustig wat voortleven. Dat is een ernstige misvatting. De Heere Jezus spreekt niet voor niets over de tekenen der tijden: oorlogen, geruchten van oorlogen, aardbevingen en wereldwijde ziekten. Die beleven wij in ónze tijd en door de hedendaagse media komen ze overstelpend bij ons binnen. Vroeger hoorden de mensen na verloop van tijd van een ramp, nu komen ze binnen de kortst mogelijke tijd bij ons op het scherm. Mede daardoor staan de rampen van vroeger verder bij ons vandaan, maar waren ze voor de mensen die het meemaakten een vreselijke realiteit. Denk alleen maar aan ‘de zwarte dood’, de pest, die een deel van de Europese bevolking ten grave sleepte. Ook tóen leefde men bij de woorden van Openbaring.

Voor mijzelf zie ik déze toepassing: we zien op de oorlogen, de aardbevingen, de ziekten, die in grote golven eeuwen lang over deze aarde gingen en nóg gaan. Deze zijn een zéker teken van de komst van de Heere Jezus, evenals de wereldwijde verbreiding van het evangelie. En hóe de Heere de loop van de geschiedenis zal invullen is voor ons verborgen. Dat wil ik ook niet proberen te beschrijven. Dit te willen doen heeft meer dan eens tot speculaties geleid. Daarbij komt de vraag naar de plaats die Israël én de Kerk uit de heidenen innemen in Gods heilshandelen. Dat zou te ver voeren.

Maar dát de Heere Jezus zal komen heeft volkomen zekerheid. En in dat verband beschrijft Petrus het in zijn brief als onze roeping om "godzalig" te leven, in de hoop op de komst van Hem die de eeuwige vrede zal brengen. Dat neemt natuurlijk de angst niet weg die ons hart zo kan vervullen bij het zien op de gebeurtenissen in deze wereld, maar brengt het hopelijk ook tot het verlangen om te schuilen bij het Lam, dat eens zal overwinnen. Dan wordt mijn "Ik weet het niet" uit het begin van mijn antwoord tot een "Ik weet het zeker." Ik wens je toe van harte te leven met de Maranatha-roep van de Kerk: "Kom haastig".

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

eindtijd