Euthanasie voor jongere

Ds. C.J. Droger / 5 reacties

Vraag

Ik ben een 29-jarige vrouw met autisme, een eetstoornis, osteoporose (botontkalking; ik heb de botten van een 70-jarige vrouw), diverse psychische stoornissen en ik heb een heftig verleden gehad. Daarnaast heb ik bijna geen familie meer en geen vrienden. Er is dus eigenlijk hier op aarde niemand die van me houdt.

Ik kan ook niet meer werken door alle problematiek die door de jaren heen steeds complexer is geworden. Toch word ik steeds weer gedwongen om me aan de regels van de Wet Poortwachter te houden. Ik moet nu nog een jaar een tweede soort traject volgen en daarna word ik door het UWV en de bijstand waarschijnlijk weer gedwongen om over mijn grenzen te gaan en werk te zoeken. Want voor de WIA word ik afgekeurd omdat ik “nog zo jong” ben. Maar ik heb amper energie om de dag door te komen. Door al deze nare regels die de wet voorschrijft heb ik regelmatig last van woede-uitbarstingen, kwets ik mensen en denk ik wel eens dat het misschien beter is als ik maar euthanasie pleeg.

Nu is mijn vraag: zou het in dit geval vanuit Bijbels oogpunt mogen om euthanasie te plegen? Ik zou willen dat ik gewoon rustig zou mogen leven met een WIA-uitkering, maar omdat de wet hier zo complex is kan dat niet en moet ik ondraaglijk lijden. Kunt u mij antwoord geven op deze heftige vraag?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Moedig dat je hem aan de vragenrubriek van Refoweb hebt opgestuurd. Ik kreeg hem toegeschoven en wil graag proberen erop in te gaan.

Je noemt zelf je vraag “heftig” en dat is hij ook. Hij is heftig, omdat je een heftig en bewogen leven leidt. Wat heb je al veel meegemaakt en wat is je leven zwaar door alles wat je bij je draagt. Terwijl je nog maar 29 jaar oud bent! En dan is er ook geen netwerk dat je kan opvangen, liefdevol met je kan meeleven, waar je je verhaal kunt doen en waar je je geliefd kunt weten. Je schrijft: “Er is dus eigenlijk hier op aarde niemand die van me houdt.” Dat is nogal wat. Of is het misschien zo dat je dénkt dat er niemand van je houdt? Stel dat het zo is, in de hemel is er wel iemand die van je houdt. Het is God die je heeft geschapen en die je leven leidt. Ik kan me voorstellen dat dit veel vragen voor je oplevert. Waarom heeft Hij mij dan zó geschapen? Waarom laat Hij mij dan zo’n leven leiden? Dat is toch niet vol te houden?

Nee, in eigen kracht is dat niet vol te houden. Maar dat hoeft ook niet. Er staat er Eén klaar die je wil opvangen en omvangen en die alles voor je wil zijn. Probeer je aan Hem uit te leveren. Probeer je aan Hem toe te vertrouwen in het gebed. Echt, God wil voor je zorgen. Hij wil er voor je zijn, als je het gevoel hebt dat je helemaal alleen bent. En als Hij dan Zijn liefdevolle nabijheid aan je laat ervaren, kun je weer verder. De HEERE heeft meer zwakke kinderen net zoals jij. Maar Hij weet ze te helpen.

Is euthanasie een oplossing voor jou? Ik kan begrijpen dat je daar weleens aan denkt. Dan zijn al je zorgen voorbij, geen pijn en verdriet meer. Maar waar ben je dan na je zelf gekozen sterven? Ben je dan bij God? Ik denk dat dit geen begaanbare weg is. Eenvoudigweg, omdat God deze weg in Zijn Woord verbiedt. Het zesde gebod betekent ook dat we zelf geen einde aan ons leven mogen (laten) maken. Ons leven is een geschenk van God en daar mogen we zelf niet aankomen. Hoe moeilijk ons leven ook is, er zelf uitstappen heeft God niet toegestaan.

Ik denk dat je al heel wat hulpverleners in je leven hebt ontmoet. Ik denk dat het goed is dat je nóg een keer professionele hulpverlening gaat zoeken. Wellicht kan men iets doen aan de grote problematiek waarmee je worstelt. God wil ook mensen inschakelen om ons te helpen.

Ik hoop dat iets kunt met mijn antwoord. Het liefste zou ik je een keer persoonlijk spreken, maar ik weet niet wie je bent. Op internet kun je mijn adres vinden. Als je persoonlijk contact met me wilt hebben, merk ik het wel. Ik ben bewogen met jou en met jouw zware leven. Ik zal je nood in het gebed aan de HEERE voorleggen.

Met een hartelijke groet!

Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

euthanasiesuicide
5 reacties
Nora7
Hoi,

Ik ken iemand die ook autisme heeft en daardoor veel moeite ervaart in het leven en op gegeven moment door veel paniekaanvallen in de ziektewet kwam en uiteindelijk kwam diegene in aanmerking voor een wajong uitkering. Dit is een uitkering voor mensen die met een handicap zijn geboren. Aangezien autisme aangeboren is (en misschien daarbovenop jouw osteoporose ook) zou je mijn inziens daar dan ook voor in aanmerking komen. Psychische problemen kunnen ook ontstaan doordat je burnout bent geraakt als gevolg van je autisme. En door dat alles raak je weer depressief wat heel begrijpelijk is. Ik weet niet of meer rust iets gaat opleveren. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je middels bijv wajongtraject een werkomgeving en leefomgeving vind die minder belastend voor jou met je autisme is en waarbij je werkgever ook minder kosten heeft doordat je daarnaast een uitkering vangt en bij jou daardoor de te hoge psychische en lichamelijke druk in het werk wegvalt.
Veel sterkte gewenst!!
vragensteller1
@ Nora7 Helaas, voor de wajong ben ik afgewezen. Die heb ik in het verleden al aangevraagd. Nu ben ik aangewezen op de WIA (maar die regels zijn zo streng, bijna niemand krijgt zo'n uitkering) of de bijstand. Het is allemaal nog best onzeker omdat ik nu nog in de ziektewet zit, maar werken zal ik sowieso niet meer kunnen. Daarvoor ben ik te veel beschadigd. Ook in mijn jeugd zijn er veel nare dingen gebeurd.

@ Ds. C.J. Droger Bedankt voor uw lieve antwoord, en ook heel lief dat u voor me gebeden heeft. Maar u heeft wel gelijk, ons leven is een geschenk van God en daar mogen we zelf niet aankomen. Hoe moeilijk het ook is.

Ik heb gelukkig inmiddels wel ambulante begeleiders die me een beetje kunnen ondersteunen in het leven.
klaske1958
Hoi hoi,

Weet je ik ben eigenlijk verbaasd dat er meer mensen hier mee lopen zoals jij.
Alleen daar aan te denken die stap gaat mij ergens nog te ver. Ik heb wel en nog wel geprobeerd een antwoord te zoeken in de Bijbel.

Ik schrijf het onder kopje lijden.

Ik probeer te kijken naar de Heere Jezus. Naar Zijn lijden. Ik probeer er achter te komen, wat Hij weet over mijn lijden. Maar ook die van jou.

Heeft lijden zin. Ik merk dat ik het zo moeilijk vind om het te schrijven.

Probeer het anders te zeggen. Boven mijn bed hangt de tekst uit de Bijbel: 1 korinthe 10 :13 Je krijgt niet meer te dragen dan je aankunt. En met dat dragen geeft Hij ook de uitkomst.

Steeds lees ik deze steeds wordt ik hier aan herinnerd. En dat dat mag ook voor jou gelden.

Het is een verbond in 2 delen. A. Jij krijgt niet meer. B. En met dat lijden geef ik ook de uitkomst.

Dan iets anders wat ik doe. Bespreek het met de Heere, gewoon gooi alles eruit. O Heere nu heb ik weer enz.

De andere kant is uit genade en beslist niet Farizeeën of zo. Ik heb een gebedslijst. Een lijst die ik elke dag uit genade mag doen.

Of deze laatste belangrijk in het lijden is weet ik niet daar zou een predikant antwoord op kunnen geven misschien.

Weet je ik sluit af bijna in tranen. Hij houdt van je en heeft je zeer lief. Hij weet veel beter hoe en wat bij jou dan ik, want Hij kent je door en door. Psalm 139. Heel veel sterkte en Hij is bij jou!!!!!
klaske1958
Hoi hoi kom nog even langs.

Je vraag was of dit Bijbels is. En dan kan ik alleen maar amen op het stuk van dominee zeggen. Mijn excuus hiervoor. Ben wel blij dat je nu hulp hebt. Gods zegen verder hoor. Liefs klaske
FreddenBoef
Oproep aan vragensteller 1:

Ik heb je ingezonden vraag/brief gelezen en heb daarin veel herkend. Mensen met chronische aandoeningen die hen arbeidsongeschikt maken worden soms vermalen door de regels van het systeem. Schrijnend! Hier moet wat aan gedaan worden en daar wil ik me graag voor inzetten.

Je kunt je bij mij melden voor (gratis) hulp in je contacten met de overheid, het UWV e.d. Ik ben als jurist werkzaam bij de overheid en weet meestal goed de weg te vinden.

Stuur een email naar boeffwden@gmail,com en ik neem contact met je op.

met vriendelijke groet
Fred den Boef