Sterilisatie na depressie

drs. A. Meijer / 6 reacties

Vraag

We worstelen met gezinsvorming. In februari van dit jaar hebben we ons vierde kindje ontvangen. Daarna ben ik in depressie/slaapproblemen terecht gekomen. Met beider goedvinden hebben we voor sterilisatie van de man gekozen, maar de datum komt dichterbij en we gaan steeds weer twijfelen. Kan er in bijbels opzicht antwoord gegeven worden hoe in deze medische situatie te handelen? Zoek je anders het gevaar niet op?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik hoop dat je mijn antwoord nog op tijd ontvangt. Door omstandigheden is het wat verlaat. Het is verstandig en goed van jullie dat je voor zo’n ingreep een weloverwogen en bijbels verantwoord besluit wilt nemen. Als je er geen zekerheid over hebt dan kun je zoiets, mijns inziens, het beste uitstellen.

Er zijn zeker situaties waarin het niet wijs is om aan gezinsuitbreiding te denken. In het uiterste geval bijvoorbeeld wanneer het leven van de moeder in gevaar komt. Maar een psychisch instabiele moeder is voor het gezinsleven ook niet goed. Daar moet je in de gezinsvorming ook rekening mee houden.

Dan is het tegengaan van conceptie verstandig en soms geboden. Welke methode je daarbij mag hanteren is dan de volgende vraag. Ik zie geen principieel verschil in de periodieke onthouding en bijvoorbeeld het gebruik van een condoom of sterilisatie. Wel een gradueel verschil. Sterilisatie is uiteraard in principe definitief. Is dat gewenst?

(Mogelijk) abortieve middelen zijn uiteraard niet bijbels.

Ik hoop dat je iets met dit antwoord kunt.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

sterilisatievoorbehoedsmiddel
6 reacties
lin1991
Het gaat er niet om wat ik vind.. maar een sterilisatie is inderdaad definitief. Als je nu een depressie hebt en je neemt nu dit besluit, kun je daar spijt van krijgen. Wie weet hoe je er over een paar jaar tegenaan kijkt. In jullie geval is de pil ook mogelijk of eventueel een spiraaltje bij de vrouw. Dit kan ongedaan gemaakt worden... stel dat jullie over een paar jaar een verlangen krijgen naar nog een kindje (dat kan toch?) dan kan dat niet meer als de man gesteriliseerd is. Het is zo definitief. Jullie zullen niet het eerste stel zijn die spijt zullen hebben/krijgen van zo'n definitieve keus.Nee niet om jullie bang te maken maar het is ECHT definitief. Veel sterkte met jullie uiteindelijke beslissing.
Lekkerbek
@lin1991 Het spiraaltje kan ook een abortieve werking hebben dus is niet gewenst. Zelfs de pil kan abortief werken, zie deze link.
https://www.digibron.nl/search/detail/1c488ae82d11b88cf4a5b718ee2398ec/de-pil-kan-abortief-werken/0

Tevens gebeurt het af en toe dat vrouwen terwijl ze de pil slikken toch zwanger worden, en zelfs gebeurt het heel af en toe dat iemand met een spiraaltje zwanger wordt.
balksplinter
Er is wel degelijk een verschil tussen sterilisatie en het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Zoals hier al genoemd is sterilisatie definitief, gebruik van voorbehoedsmiddelen niet. Daarnaast, waarom de man steriliseren en niet de vrouw?
Naturel
Bij gebruik van pil of spiraaltje is de kans behoorlijk aanwezig dat door de hormonen de depressieve gevoelens toenemen.
Dan is condoom gebruik misschien beter.
Ik kan me vinden in het antwoord van de dominee.ben zelf moeder, 2 kinderen en ook bekend met depressie
katlheen
Ik ben als man zelf wel gesteriliseerd omdat mijn vrouw en ik ons gezin met 3 kinderen compleet vinden. Dat was een keuze die in "gezondheid" is gemaakt.

Je schrijft dat je depressieve klachten hebt. Dat treft, die heb ik ook, ik zit ook al een jaar aan de pillen. Ik ben intussen aan het afbouwen, het gaat beter met me. En dat is dus een tijdelijke situatie. De vraag is inderdaad of je nu zo'n keuze moet maken. Het is, als het goed is, een tijdelijke situatie en je bent sowieso minder stabiel in het maken van dit soort keuzes. Ik zou tot de tijd dat je meer duidelijkheid hebt een ander middel gebruiken om gezinsuitbreiding te voorkomen. Je zou er over een jaar zo maar eens spijt van kunnen krijgen.
Ik weet natuurlijk niet hoe heftig de depressieve klachten zijn en wat het vooruitzicht is, wellicht is het een goed idee om dit eens uitgebreid met je huisarts te bespreken en/of een therapeut?

Sterkte in ieder geval met welke keuze je ook maakt!
AHHK76
Beste vraagsteller,
Ik kan en wil niet over jullie situatie oordelen en weet niet hoe je na eerdere bevallingen was... en hoe de kinderen waren. Kinderen die veel huilen, veel zorg nodig hebben of juist makkelijke kinderen... Dat weten jullie zelf wel!
Ik weet zelf wel uit ervaring hoe het is als het niet goed gaat met jezelf als moeder of als er gezondheidsproblemen zijn bij de kinderen, die veel energie vragen. Daarom denk ik dat je nog wel verder op kunt knappen, als je daarbij hulpverlening en/of medicijnen hebt... Het hoeft ook niet zo te zijn, dat je na een event. volgende kindje weer deze klachten krijgt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het krijgen van meer kinderen verstandig is. Integendeel, maar ik vraag me af of het niet te vroeg is om nu al zo'n ingrijpende beslissing te nemen. Als je erg twijfelt zou ik toch voor condoomgebruik gaan. Dat lijkt mij het minst ingrijpend voor beiden, daar kleven ook geen nadelen aan die je wel hebt bij hormoongebruik.
Sterkte, wijsheid en rust toegewenst.