Man chat met vrouw met problemen

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mijn man is verslaafd geraakt aan het chatten met een vrouw die veel problemen heeft. Hij legt ook de problemen die wij samen hebben aan haar voor. Nu ben ik erachter gekomen dat het geen christen is, ze vroeger is misbruikt, gescheiden en nu ook weer wil gaan scheiden. Elke avond chat hij soms wel drie uur met haar. Ik vind het niet fijn en ben zelfs, zo merk ik, jaloers omdat hij zich dan afsluit voor mij. Hij vind dat het moet kunnen. Ik zeg dan dat een advies van zo iemand voor mij geen waarde heeft, vraag liever de mening aan iemand met dezelfde normen en waarden. Ik vind het heel erg moeilijk en ons huwelijk is erdoor in een diepe crisis geraakt. Ik durf er met niemand over te praten, zelfs niet met hele goede vriendinnen.

Antwoord

Op uw vraag zou ik het volgende willen opmerken: Wilt u uw huwelijk redden, dan zult u eerst uw man ervan moeten overtuigen dat hij onmiddellijk met zijn chatten moet stoppen. Deze vrouw met haar problemen moet hulp zoeken langs een andere weg, anders vrees ik dat er nog meer mensen in de problemen zullen geraken. Dat we elkaar helpen is goed, maar dit dreigt te ontaarden in een nieuwe relatie.

Vervolgens zal er nagegaan moeten worden welke problemen er zijn in uw huwelijk en hoe die opgelost kunnen worden. Probeer eerst samen open en eerlijk naar elkaar toe te zijn. Roep eventueel professionele hulp in
om u verder te begeleiden.

Antwoord mevrouw Hoek: Ik kan mij heel goed voorstellen dat jij je er zorgen over maakt. Het is echt geen hulpverleningssituatie meer als je man zo'n drie uur per avond met een vrouw die veel problemen heeft, chat. Er is tussen die twee in ieder geval een warme sympathie ontstaan en de problemen worden er voor gebruikt om veel contact met elkaar te kunnen hebben. Zo'n warme sympathie kan heel gemakkelijk overgaan in een wederzijdse verliefdheid met alle gevolgen van dien.

Bovendien vind ik het nogal zorgelijk dat je man met die vrouw problemen uit jullie huwelijk bespreekt. Als er echt niets tussen die twee aan de hand was, zou hij na afloop heel makkelijk in ieder geval tegen jou iets over de inhoud van het gesprek zeggen in plaats van dat hij zich afsluit voor jou.

In een goed huwelijk sta je als man en vrouw samen voor allerlei dingen en nu heb ik het gevoel dat hij samen met die vrouw iets heeft waar jij buiten staat. Dat is een zorgelijke ontwikkeling.

Ik zou je toch dringend willen aanraden om tegen je man te zeggen dat je je oprecht grote zorgen maakt en dat je er samen met hem met iemand over wilt praten, bijvoorbeeld de predikant. Zo kun je alles op een rijtje zetten en naar wegen zoeken om het contact samen als man en vrouw weer te herstellen.

Bovendien lijkt mij het het beste dat die andere vrouw professionele hulp zoekt.

Tags in dit artikel:

chatrelatieproblemen