In een café zitten

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Er zijn wat mensen in mijn vriendenkring die regelmatig in een café zitten. Vandaag had ik een discussie daarover met een vriendin. Daarbij beweerde mijn vriendin dat er eigenlijk geen goede argumenten zijn om niet te gaan. Ik zal dat uitleggen. De muziek die je daar hoort, hoor je ook in een supermarkt. Vloeken is ook niet specifiek iets dat je alleen in een café hoort. De sfeer in het algemeen, dat die niet tot eer van God is, daar stelt zij tegenover, dat je je niet van de wereld af moet zonderen. Je zou ook in een café apologetisch/evangeliserend bezig kunnen zijn. Kan je naar een café gaan om gezellig wat met elkaar te drinken? Het is nu eenmaal niet mogelijk om altijd in de kerk samen te komen en thuis is ook niet alles (dit zeg ik NIET omdat ik het thuis niet naar m'n zin heb!!!). Wat voor harde (keiharde) argumenten zou ik daar tegenin kunnen aandragen? Ben na twee uur daarover praten moe. Het schijnt mij toe als een zinloze discussie. Misschien heeft u een verfrissend idee?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Fijn dat je met een vraag niet blijft rondlopen, maar hem stelt. Jouw vraag is kort gezegd of je naar een café mag gaan. Een vriendin noemt een aantal argumenten:
1. dezelfde muziek hoor je in de supermarkt.
2. er wordt ook op andere plaatsen gevloekt
3. je moet je niet van de wereld afzonderen
4. je kunt ook in een café evangeliseren.

Graag ga ik op deze vier argumenten in.

Argument 1: Het is waar dat de muziek van het café ook in winkels te horen kan zijn. Het is echter een onjuist argument. Naar een winkel moet je toe om aan boodschappen te komen die je nodig hebt voor je levensonderhoud. Het is dus noodzakelijk. Dat is het gaan naar een café bepaald niet. Je kunt prima zonder, omdat je ook op andere plaatsen thuis of buitenshuis kunt drinken en praten. Een onjuist argument dus. Als de Heere Jezus zijn discipelen leert bidden "leid ons niet in verzoeking" betekent het dat wie dit bid ook de verzoeking niet moet opzoeken.

Argument 2: Bij vloeken wordt op dezelfde manier gedacht. Ook op andere plaatsen wordt gevloekt. Zijn het plaatsen waar je niet buiten kunt, wat je nodig hebt voor je leven (pas op: dat kun je jezelf ook wijsmaken omdat je een reden wilt hebben er naar toe te gaan) of is het voor eigen plezier. Als je ontspanning zoekt in een sfeer waar de wereld de toon aangeeft en Gods naam gelasterd wordt, kun je daar niet zijn en klopt er iets niet als een christen zich daar thuis voelt. Moet je voorstellen dat in een café heel de avond jouw vader of moeder wordt zwart gemaakt en bespot. Zou jij daar heel de avond kunnen zitten en op je gemak zijn? Als we de Heere lief hebben gekregen kun je daar niet zijn. Dan voel je de pijn bij vloeken van binnen en heb je op zijn minst de drang om er iets van te zeggen. Ook dit argument houdt het dus niet.

Argument 3: Je moet je niet van de wereld afzonderen. De bijbel bedoelt te zeggen dat we ons niet moeten opsluiten en terugtrekken in onszelf. Een christen hoeft het klooster niet in en moet geen kluizenaar worden, tenminste niet uit eigen vrije keuze. Maar de bijbel zegt heel duidelijk dat we wel IN de wereld moeten zijn maar niet VAN de wereld. Dat is een heel verschil. Als je VAN de wereld bent leef je nog in de zonde en ligt je hart in de wereld en de zonde. Dan is er bekering nodig in ons leven. Wie de Heere liefheeft leeft nog wel in de wereld en behoeft zich niet terug te trekken op zijn zolderkamertje. Hij voelt alleen dat er eens scheiding is gevallen. Het hart ligt niet meer in de wereld maar het hart is vol van de Heere. Men kan niet meer meedoen met de zonde. En dan voel je je in een goddeloze sfeer niet thuis. Want je wilt niet zijn waar het GOD-LOOS is maar waar GOD WEL IS. Je bent nog wel in de wereld, op de aarde, maar niet meer van de wereld, want je bent dan van Christus!

Argument 4: Je kunt gaan evangeliseren in het café. Als jongeren 1x per week een paar uur in het café zouden gaan evangeliseren zou dat prachtig zijn. Maar dit argument wordt natuurlijk gebruikt om een vrijbrief te hebben om naar het café te gaan. Jongeren die gaan evangeliseren in het café geven daarmee aan dat wie in een café zijn heil zoekt ongelukkig is, alleen al omdat men de Heere Jezus niet kent. Dan kun je dus nooit zelf zeggen de Heere Jezus lief te hebben en in een café thuis te zijn. Dat is met elkaar in strijd.

Ik hoop dat je duidelijkheid gegeven heb. Ik hoop dat de Heilige Geest deze antwoorden gebruikt om je in je hart te overtuigen dat je de zonde niet op moet zoeken maar moet haten en vlieden (vluchten). Wees maar eerlijk, ons hart gaat uit naar de zonde. Daarom is gebed nodig: Heere houdt u mij staande en vast. Zeker als je ziet dat christenvrienden om je heen wel gaan.

Sterkte en Gods zegen.

Ds. W. N. Middelkoop

Lees meer artikelen over:

uitgaan