Dagelijks mishandeld door man

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik wil mijn vraag graag stellen aan iemand uit de Gereformeerde Gemeente. Ik ben een vrouw van begin 30, getrouwd en ik heb kinderen. Sinds het begin van mijn huwelijk, ruim 10 jaar geleden, word ik ernstig mishandeld en seksueel misbruikt door mijn man tegen mijn wil. Vrijwel dagelijks word ik mishandeld door riem- en vuistslagen om de meest nutteloze redenen, zoals het niet goed strijken van zijn overhemden of wanneer ik het verkeerde brood heb gekocht in de supermarkt. Vorige maand ging het slaan zelfs zover dat ik er een permanent groot litteken aan heb overgehouden in mijn gezicht. Ik schaam mij dood om nog over straat te gaan.

De afgelopen jaren heb ik alles geprobeerd om ons huwelijk te redden en de mishandelingen te stoppen. We zijn honderden keren samen in gesprek gegaan hierover met de dominee en de gemeente. Ook onze ouders, familie en vrienden liggen er ‘s nachts wakker van en proberen zij ons al jaren van steun, advies en hulp te voorzien. Helaas bleek dit ook niet te helpen en zette hij zijn gedrag voort. Uiteindelijk voelde ik mij toen zo onveilig en genoodzaakt dat ik aangifte bij de politie had gedaan van mishandeling. Mijn man heeft hiervoor maanden cel gehad en zouden wij opnieuw starten met het huwelijk na zijn vrijlating. Meteen ging hij verder waar hij gebleven was.

Desondanks wilde ik mijn huwelijk opnieuw een zoveelste kans geven en zijn we samen naar psychologen en relatietherapeuten gegaan. Helaas mocht dit ons ook niet helpen en word ik alsnog dagelijks mishandeld. Hij heeft zodanig een kort lontje en blijft de overtuiging houden dat hij mij dit mag aandoen, waardoor hij niet zal stoppen. Ik ben moe. Ik ben helemaal op. Ik kan zo niet meer door. Ik wil scheiden van mijn man. Dit is niet een ‘kruis’ die ik langer wil of kan dragen. Hoe moet ik Gods weg hierin zien? Hoe moet ik verder met mijn leven? Is het mij door deze situatie en al zoveel geprobeerd te hebben al die jaren lang, toegestaan om te scheiden van mijn man?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik ben geschrokken van uw verhaal. Ik bewonder u dat u steeds geprobeerd hebt uw huwelijk te redden, zelfs nadat uw man celstraf heeft uitgezeten. Ik begrijp dat het ook voor jullie familie en vrienden inderdaad een zware last is om dit alles aan te zien. Ik begrijp dat u zo niet verder kan. Er moet hier ook echt iets gebeuren. Dit kan zo niet langer. Voor u niet, uw kinderen niet en ook voor uw man niet.

In zulk soortgelijk geval, echter niet zo ernstig,  heb ik geadviseerd een scheiding van tafel en bed te bewerkstelligen. Uw man zal dan het huis moeten verlaten. De situatie van nu is veel te gevaarlijk om hem in het gezin te laten. Er zijn helaas veel voorbeelden dat dit zelfs tot doodslag heeft geleid.

Ik stel voor dat je dit met je predikant en kerkenraad bespreekt. Ook van je familie moet je een enkel vertrouwd persoon je voornemen bekend maken. Doe het alles zo dat je man er niet van hoort.

Je predikant moet het heft in handen nemen, desnoods met hulp van een advocaat,  zorgverleners, politie en justitie de ernst van je zaak voorleggen.

Ik vraag mij af: komt er nu na alles wat gepasseerd is nooit meer iemand van de kerkenraad -en vooral predikant- bij je langs om te vragen hoe het nu gaat? Ik merk uit je vraag dat familie en vrienden wel om je hen staan. Dat heb je ook hard nodig. Maar hier doe je toch iets als predikant en kerkenraad! Zij moeten hun invloed voor een behandeling aanwenden. Er moet hier ingegrepen worden. Ik zou wensen dat je familie, predikant en hulpverleners dat beseffen. Zij dragen een grote verantwoordelijkheid als de zaak ontspoort.

Je man is patiënt. Hij heeft een lange behandeling nodig en hopelijk is er daarna een beter huwelijk mogelijk.

Je moet zelf ook beseffen dat er geen andere weg is overgebleven. Zoek de Heere om Zijn goedkeuring en zegen op je besluit en blijf biddend uitzien naar  herstel van je huwelijk.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

mishandeling