Verwerken van trauma's

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb in mijn tienerjaren een heel moeilijke periode gehad op het gebied van het geloof. En dat ging zover dat het mijn maatschappelijk leven, relaties, kerkgang enz. ook beïnvloedde. Inmiddels ben ik drie jaar verder en voor mijn gevoel heb ik het ver weg gestopt, maar nog steeds niet helemaal verwerkt. Ik weet dat er een methode voor het verwerken van trauma's bestaat d.m.v. het schrijven van een brief. Graag zou ik hier meer over weten. Ik heb al heel vaak gedacht om een brief te schrijven naar de persoon waar het voor mij in die tijd allemaal om draaide, maar weet gewoon niet waar en hoe ik kan beginnen. Kan iemand mij hiermee helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Een heel moeilijke periode op het gebied van geloof”, wordt verderop in de vraagstelling een persoon. Het gaat dus om iemand. Daar kun je natuurlijk altijd een brief naar schrijven ... vraag is wél of je die brief ook moet versturen!

Gewoon maar beginnen met het hele verhaal op te schrijven, met alles wat er aan invloed is en is geweest, wil soms al helpen. Pak een leeg schrift en begin bij het begin, bij dat wat je het meeste dwarszit. Het hoeft niet in de vorm van een brief. Niet alles hoeft in één keer. Niet alles hoeft ‘netjes’ of zonder taalfouten... én niet alles hoeft door een (de) ander gelezen te worden!

Je mag het mij schrijven als je graag een ‘adres’ wilt, maar dat is wellicht niet eens nodig. (Toen járen geleden mijn jongste dochter niet kon slapen en haar bed uitkwam na een indringende film te hebben gezien, liet ik haar de betreffende scènes uittekenen -dat kan ze goed- en vervolgens verscheuren in heel kleine stukjes... ze sliep de rest van die nacht als een roos!)

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologietrauma