Bid en u zal gegeven worden

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Lucas 11: 9-10: “Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden.” Slaat dit alleen op de Heilige Geest, gezien vers 13?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. In vers 3 wordt gevraagd om drie broden. Die worden toch gegeven. De Heere Jezus leert: “Bidt en u zal gegeven worden.” Dat is een rijke toezegging. De Zaligmaker houdt een heel rijke belofte voor aan degenen die bidden. En Hij wijst erop dat God bereid is om je gebed te horen. In het Johannesevangelie leert de Heere Jezus Christus: “Zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen”  (Joh. 14:13a). Zie ook Joh. 15:16 en Psalm 81. Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig.

De belofte “Bid en u zal gegeven worden...” is heel ruim bedoeld. Zo mogen deze woorden ook gelezen worden. In Lukas 11:13 wordt gesproken over het bidden om God de Heilige Geest. Nu is de Heilige Geest de allergrootste Gave! God zal de Heilige Geest geven aan degenen die Hem bidden. Lukas 11:13 is een specifieke zaak - bidden om de Heilige Geest. Maar vers 13 wil zeker niet zeggen, dat de beloften van vers 9 en 10 beperkt moeten worden tot bidden om de Geest. En dat die beloften (van vers 9 en 10) overigens niet gelden. Nee, je gebed is zeker niet zinloos. Een ieder die bidt, die ontvangt. De apostel zegt: Bidt zonder ophouden.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham