Niet nog een keer laat dopen

Dr. C. A. van der Sluijs / 7 reacties

Vraag

Ik ben erg verdrietig. Er zijn mensen in mijn omgeving die mij letterlijk met de vinger nawijzen omdat ik me niet nog een keer laat dopen, terwijl ik wel de zekerheid mag hebben een kind van Hem te zijn. Kijk, ik accepteer het dat er andere gemeenten/kerkverbanden zijn die de doop doen als je volwassen bent. Als ze ons nou ook zouden respecteren, zou dat alleen me al blij maken. Nu de context. Mijn schoonfamilie is dit jaar overgestapt naar een evangelische gemeente waar je alleen lid mag worden als je opnieuw gedoopt wordt. Wij, mijn man en ik, zijn de enigen uit het gezin die Ger. Gem. zijn gebleven. Daar blijven we ook met vreugde en blijdschap in ons hart lid van. Hier is onze plaats, door God gegeven. Ik was 19, toen ik belijdenis deed. Dat was voor mij een bewuste keus omdat de Heere dat verlangen in mijn hart had gelegd. Ik heb er ook geen behoefte aan om opnieuw gedoopt te worden. Nu wordt er letterlijk tegen mij/ons gezegd dat het niet kan bestaan dat ik een kind van God ben, anders zou ik me wel bij een andere gemeente aansluiten en me opnieuw laten dopen. Dat doet mij VEEL pijn! Ik wil dit wel dragen als mijn kruis, maar soms kan ik dat niet, omdat het niet lijkt te stoppen. Al die discussies over dopen, het maakt me soms zo verdrietig en boos tegelijk. Hier stopte het niet, het volgende wat ik te horen kreeg is dat ik Jezus niet volledig volg als ik mezelf niet opnieuw laat dopen en ik dus ook niet bij Hem zal zijn als Hij terugkomt. We mogen niet oordelen over iemands keus om naar een ander kerkverband te gaan, waarom moeten wij dan letterlijk en figuurlijk zo in een hoek getrapt worden? Ik kan er niet goed meer tegen. Ik heb de Heere van harte lief, ik ben blij dat ik gedoopt ben als kind en dat de Heere mij al die jaren niet heeft laten dwalen. Hij was al heel jong in mijn leven. Hoe moet ik hier mee omgaan? Mag ik bewust kiezen voor voorlopige afstand? Een 25-jarige.

Antwoord

Beste 25-jarige,

Ik begrijp je helemaal, maar toch behoef je niet zo verdrietig te zijn. Op dit moment zit een voorganger in Iran te wachten op voltrekking van de doodstraf. Dat is effe wat anders dan wat jij meemaakt. En als een Iraanse als enige van een Islamitische familie christen wordt, dan heeft zij figuurlijk, en over enige tijd waarschijnlijk letterlijk, geen leven. Jij noemt het niet accepteren door je schoonfamilie dat jij je niet laat overdopen een kruis. Maar laten we wel zijn en de zaken in de juiste proporties blijven zien.

Groot gelijk heb je dat jij je niet laat overdopen. Gedoopt is gedoopt. Punt uit! Bovendien is jouw doop schriftuurlijk en die van je schoonfamilie niet. Zo simpel is dat. Omdat de kinderdoop in het Nieuwe Testament een voortzetting is van het genadeverbond in het Oude Testament. Als kerk ingelijfd in de goede olijfboom Israël delen wij uiteraard in hetzelfde genadeverbond. De nadruk ligt op de belovende God, die de betrouwbare en getrouwe is in ons leven. Bij de geloofsdoop ligt de nadruk op de betrouwbaarheid en de getrouwheid van de gelovige mens. Daarover bestaat genoeg goede lectuur.

Maar daar zit jouw probleem kennelijk niet. Gelukkig. Maar kijk dan ook een beetje nuchter en relaxt naar waar de 'anderen' mee bezig zijn. Dat is gewoon fanatisme. En dat is onbijbels en onchristelijk en ongeestelijk. Dat iemand in de geloofsdoop gelooft is nog tot daar aan toe, maar men moet dit niet gaan drijven. Want dan word je een drijver. En dat heeft niets met Evangelie te maken en met de liefde van God.

Mijn grote vriend Spurgeon liet zich ook overdopen op 16-jarige leeftijd. En nog wel op de verjaardag van zijn godvrezende moeder. Deze vond dit uiteraard niet zo fijn, en ze schreef dan ook dat ze veel voor haar Charles gebeden had maar dat ze dit nooit aan God gevraagd had. Daarop antwoordde Spurgeon zijn moeder, dat God haar gebeden dan verhoord had boven bidden en denken. Zijn moeder (en zijn vader) hadden er vrede mee. Je merkt hoe ontspannen en niet zonder humor men toen met een en ander kon omgaan.

Ik begrijp dat dit een obstakel voor je betekent die goede verhoudingen in de weg kan staan. Jawel, maar tegelijkertijd is het een signaal dat er meer aan de hand is. En daar zou je meer beducht voor moeten zijn. Welke verhouding heeft je schoonfamilie eigenlijk met de Heere? Zit dat eigenlijk wel zo goed? En is die verhouding wel zo geestelijk? Daar zou je meer bezorgd over moeten zijn. Want dit fanatisme is een wetticisme dat niets met het evangelie te maken heeft. Wees meer bezorgd om hen dan om jezelf, verdraag een en ander in liefde en probeer hen zo voor een leven met Christus te winnen. Zo gezien heb je een taak in plaats van een kruis. Ofwel een kruis waarvan God wil dat je deze omzet in een taak. Ik denk dat je zó met een en ander moet (mag) omgaan.

Dan mag je dit (bescheiden) kruis vrolijk dragen achter Christus. Zet het negatieve om in het positieve, en je bent een gelukkig mens. Als 25-jarige christen wachten je misschien nog wel moeilijker dingen. Dan kan een bescheiden oefening nu geen kwaad. Sterkte en wijsheid!

Met vriendelijke groet,
Dr. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

evangelischkruisoverdoopSpurgeon
7 reacties
waldboy
Heb hier op Refoweb eens een uitleg gelezen van een dominee van wat overdopen nu eigenlijk is.
Kan die uitleg niet weer vinden. Jammer. Weet wel dat het niet was dat je je als volwassen nog een keer liet onderdompelen terwijl je als kind ook al gedoopt was.
Vragenstelster ik sta pal achter jou!. Ik ben weliswaar van refo overgegaan naar evangelisch maar kan mij volkomen in jou verplaatsen, zij het precies andersom. Mijn familie vond/vind dat ik het niet goed doe. Hun refo geloof is het juiste.
Helaas komen er binnen beide religieuze richtingen extremen voor. B.v. de opvatting dat, wanneer je niet van een ziekte geneest, je niet goed gelooft.
Maar wat telt is dat wat je als persoon gelooft. God beoordeelt ook je geloof, je hart.
Als jij een bewuste keus hebt gemaakt en vindt dat dat de juiste keus is,is het de juiste keus.
Jij en ik zullen avonden van gedachten kunnen wisselen over de verschillen en vast en zeker over de doop e.d. kunnen discusseren. Maar ik respecteer jou keus.
Ik wens je veel wijsheid en kracht!
Van een evangelische broeder
EllyMeko
Hoi,Ik wil ook als evangelische broer reageren.
Misschien kan je eens vragen aan je familie als jullie het weer over de doop hebben of zij al eens iets gelezen hebben over de doop met vuur van de Geest (veel belangrijker )en of ze het eerste gebed van salomo al eens gebeden hebben voor deze situatie..

Veel sterkte gewenst Pierre(partner e/m)
Harold71
Het antwoord van de Ds vind ik wel een moeilijk antwoord in het begin. Naderhand begin ik het een beetje te begrijpen. Het is namelijk wel zo dat God ons allen op een weg neerzet wat we af en toe niet begrijpen.
Mensen in je omgeving die het niet snapt waarom jij denkt iets goed te doen. Zij vinden toch dat hun waarheid de enige waarheid is.... zonder te beseffen dat ze hun naaste moeten respecteren zoals ze zijn. Jij gelooft van harte in Jezus, en zij geloven van harte in Jezus onze Redder.

In feite zouden we allen eens regelmatig de brieven van Paulus regelmatig moeten lezen. Met name de Romeinenbrief is een hele goede opvoeder voor ons als christenen. Als je Romeinen 14 leest, het gaat niet over doop specifiek, maar meer hoe met elkaar om te gaan als je anders denkt dan de andere gelovige. Er waren nogal eens problemen over het verschil tussen Joods gewoontes en heidense gewoontes. Je kunt dat als vergelijking gebruiken met de tegenwoordige verschillen tussen Refo's en Evangelische gelovigen.

Mensen, laat elkaar in hun waarde en laten we geloven in de enige Redder van deze wereld. Jezus zei zelf: wie in Mij gelooft zal worden behouden! En of je nu alleen maar wilt getuigen over dopen omdat in de Bijbel alleen met name Volwassen doop wordt genoemd, of dat je Bijbels teksten anders interpreteert, dat maakt voor God niet uit denk ik.

Heel veel sterkte!
waldboy
@Harold71
-In feite zouden we allen eens regelmatig de brieven van Paulus regelmatig moeten lezen. Met name de Romeinenbrief is een hele goede opvoeder voor ons als christenen.-

Het probleem ontstaat niet omdat we dat niet regelmatig zouden lezen.
Het probleem onstaat omdat we, als we dat lezenons eigen brilletje opzetten.
En dan hebben we allemaal verschillende sterktes in onze glazen.
B.v.
-Volle Evangelie;
-Ger.Gem.;
-Oud Ger.Gem.;
-PKN-vrijzinnig-otherdox en wat maar meer voor soorten zijn;
-Baptist;
-HHK;
-Remonstrans;

-Gereformeerd-binnen-buiten-vrijgemaakt-en wat er meer aan Gereformeerde soorrten zijn;
-enz., enz., enz., enz.
waldboy
Leg deze vraag aan een voorganger van een Pinkstergemeente voor, dan krijg je een heel ander antwoord dan van een dominee van een kerk binnen de PKN.
Christian
@waldboy dat zou best wel eens kunnen... scherp opgemerkt! Mensen met een afwijkende opvatting, geven afwijkende antwoorden. Je zou de vraag ook kunnen stellen aan een imaan, dan krijg je ws. een antwoord in het arabisch.
waldboy
Dat zou best wel eens kunnen?
Dat is zo!
Dan vindt de voorganger van de Pinkstergemeente dat de dominee van de PKN kerk een afwijkende opvatting heeft en andersom ook.
En lees hier op deze site maar eens de antwoorden over hetzelfde onderwerp en zelfs de refo-dominees denken er anders over.
Maar ze hebben allemmal dezelfde Bijbel, dezelfde Geest.
Dat zit het verschil in iets anders.