Ritmisch zingen in Ger. Gem.

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Zijn er Gereformeerde Gemeenten waar ritmisch wordt gezongen?

Antwoord

Het antwoord is te lezen in het artikel 'Ritmisch zingen in Gereformeerde Gemeente'.

13 reacties
schoenveter
Ik ga er vanuit dat ze er wel zijn, helaas ben ik daar niet mee bekend en staan ze niet in het antwoord, al zou het handig geweest zijn van de vragensteller in welke regio hij daarvoor wil kijken. Vraag het aan je dominee en mensen om je heen. Of luister via websites als Kerkdienstgemist en Kerkomroep naar kerkdiensten, dan kan je ook horen hoe ze zingen.

Zelf ben ik een sterk voorstander van ritmisch zingen omdat onze Schepper de muziek ook zo geschapen (=bedoeld) heeft. Maar voor zoiets is ook bereidwilligheid en goede (orgel)begeleiding nodig om de gemeente goed te laten zingen, als het technisch niet in orde is klinkt het al gauw niet mooi, maar dat is ongeacht ritmisch of 'iso-ritmisch'.

Tegelijk zijn er soms ook (helaas) redenen dat gemeentes nog niet die overstap maken door bijv. onwil of zelfs onvrede en dat er vaak ook andere prioriteiten liggen. Het zingen is dan een ondergeschoven kindje waar ze geen moeite voor willen doen... Als je niet werkt aan je relatie/huwelijk, dan ga je die aan zonder je hart. Zo is het m.i. ook met zingen: Wil je daar niet aan werken, dan is er eigenlijk geen hart voor.

Weet dat er meer zijn met deze zoektocht en moeite in behoudende kringen, laten we hopen en bidden dat er meer hart en aandacht mag komen voor het zingen van Psalmen (en een goede hedendaagse berijming daarvan zonder Roomse invloeden en vreemde uitdrukkingen)! Mijn tip is ook om iemand als Jaco van der Knijff te volgen, hij schrijft over muziek en heeft zich verdiept over de waarde van de Psalmberijmingen.
sydneylover
Het vasthouden aan ritmisch zingen is een van die typische dingen binnen de Gergem waar eigenlijk geen goede reden voor is, maar omdat we het altijd zo deden blijven we het zo doen. En dat vind ik persoonlijk een slechte motivatie.

Dat mag dhr. Teerds samenbindend noemen, onderhuids werkt het vervreemdend..
geetje
Schoenveters, hoezo Roomse invloeden?
schoenveter
@geetje

Een beetje zoekwerk op woorden als 'Ontstaan Psalmberijming 1773' en 'Verlichting':
1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Psalmberijming_van_1773#Kritiek
2. https://www.puntuit.nl/menens/kerk/psalmen

Het is geschreven in de tijd dat de Roomse invloeden sterk waren. Dat kan je zien aan het taalgebruik van 1773. Een uitleg kan je hierover lezen in bijvoorbeeld deze links hierboven. Puur omdat kerkmensen deze Psalmen door gebruik uit het hoofd hebben geleerd willen ze dit aanhouden.

Objectief gezien kan veel beter gekozen worden voor een berijming met minder gebreken zoals die van 1968 of dat er gauw gekeken moet worden naar de nieuwere berijmingen en/of daaraan werken. Dan stuit je op verzet zonder enkele goede onderbouwing dan behalve wat sydneylover zegt: 'ze deden het altijd al zo'.
Zv70
Ik 'denk 100% zeker te weten' dat ze er niet zijn, althans tijdens de erediensten.
Als er goed gezongen wordt is ritmisch zingen m.i. echt wel 'krachtiger', maar de vraag is wel of zo'n overgang het bedoelde effect heeft. Ja, als het een verandering om te veranderen is dan wel... Om als gemeente een aantal bekende psalmen af te spreken die voortaan ritmisch gezongen worden zou haalbaar moeten zijn. Maar er is veel huiver voor de glijdende schaal van veranderingen.
Samanthi
@geetje

Helaas lees deze psalm eens, dit horen we toch niet in de preek?
De HEER toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan enz...
En helaas
https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,20091104:newsml_31f504ab818cd079cf12ef0e765f39b7
geetje
Maar moet het daarom maar afgeschaft? Dordtse leerregels zijn ook geschreven in een tijd dat het anders was dan nu. Daarom juist. Er lopen hier trouwens twee zaken door elkaar nu, ritmisch en de berijming? Waarom altijd dat vernieuwen. Laat een traditie eens een keer staan
Ipv dat geschop.
Samanthi, hoezo?
Samanthi
@geetje
Jammer dat meteen een conclusie trekt.
Ik zit ik een gemeente waar niet ritmisch de berijming uit 1773 wordt gezongen.
Het enge wat ik niet doe is die berijming niet te vuur en te zwaard verdedigen, het zijn net als veel gezangen liederen gebaseerd op de Bijbel. Sommige psalmen zijn vrij letterlijk, bij sommige is de oorspronkelijke Bijbeltekst ver zoek
Denk eens aan psalm 81 : 12 daarom is het niet verkeerd, maar niet letterlijk de psalm.
schoenveter
@geetje

Verdiep je je in deze materie door te lezen en het op je in te laten werken? Heb je de links die ik meestuurde gelezen als antwoord op je vraag aan mij? Natuurlijk mag je traditie mooi vinden, maar welke waarde heeft het? Mag iets gebaseerd op het gevoel de kennis overstijgen? Als je een Bijbelvertaling pakt naast de '1773 berijming' zie je snel genoeg afwijkende elementen. Is het dan niet mooi om te streven naar een betere berijming dichter bij de Bijbel?

God wil ook de aarde vernieuwen en dat wij daarna ook blijven zingen! Mag je daar niet je best voor doen? Het gaat hier niet om puur vernieuwen om te vernieuwen, maar om het bijwerken/verbeteren. Wij gebruiken nu ook nieuwe technieken in de zorg, om beter te kunnen genezen bijvoorbeeld. Waarom dan schoppen tegen iets als 'vernieuwing'?

Op hele noten zingen is overigens geen bijzondere traditie als we kijken naar ritmisch zingen. Oorspronkelijk waren Psalmen al ritmisch geschreven (en bedoeld) vroeger, een veel langere traditie dus. Echter: De middelen ontbraken in die tijd waardoor er met beperkingen de 1773 psalmberijming is ontstaan. Omdat het resultaat niet zo was als gehoopt kwam er een noodoplossing: Hele noten zingen, met nu zoveel jaar later deze afwijking en verwijdering van hoe het oorspronkelijk bedoeld was als resultaat.

Ze hebben meerdere keren de berijming vernieuwd omdat er vraag naar was, anders ontstaat er niets! Was het toen ook slecht? Dan hadden we nu een nog veel oudere berijming gezongen of helemaal geen. Wees blij dat hiernaar een verlangen is!
Benjamin001
Yes, here we go again. Wat een gezanik weer allemaal...
Anoniempjes, stop. En doe niet zo hooghartig.
Samanthi
@Benjamin001
Ik ben wel benieuwd wie er hooghartig is en wat er hooghartig is.
Pa27
Soms vraag ik me wel af wat nu belangrijk is. Het gaat bij de Psalmen juist en uiteindelijk om de inhoud. Niet om wel of niet ritmisch zingen. Dat is door ons als mensen bedacht, en heeft mi. niets met die inhoud te maken. Terug naar die inhoud: laten we blij zijn dat we het Woord kunnen zingen. Voor mij maakt de vertaling, toonzetting of ritmiek niet uit.
Samanthi
@pa27
Gods Woord zingen is alleen als ongerijmd, dat is Gods Woord?