Ontmanden die zo geboren zijn

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

In Mattheus 19:12 spreekt de Heere Jezus over ontmanden die uit de moederschoot zo geboren zijn. Andere vertalingen spreken over gesnedenen of eunuchen. In de kanttekening van de Statenvertaling wordt vermeld “zij die van nature onbekwaam zijn tot het huwelijk.” Nu vroeg ik mij zo af of deze passage naast eunuchen ook niet over homoseksuelen kan gaan. Immers zij zijn ook van nature niet bekwaam tot het huwelijk. Alleen dan niet door gesneden te zijn maar door niet aangetrokken te zijn tot vrouwen.

Antwoord

Met de woorden “gesnedenen die uit moeders lijf also geboren zijn” worden mannen bedoeld die vanaf de geboorte fysiek niet in staat zijn om geslachtsgemeenschap te hebben. Daarmee worden dus niet homoseksuelen bedoeld.

Wel spreekt de Heere Jezus in ditzelfde vers ook over “gesnedenen die zichzelven gesneden hebben om het Koninkrijk der hemelen.” Dit gaat niet over mensen die zichzelf verminken, maar over mensen die er bewust van afzien om een seksuele relatie aan te gaan omdat dit voor de zaak van Gods Koninkrijk beter is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die bewust ongetrouwd blijft om onbelemmerd in de zending te kunnen werken. Ik kan mij voorstellen dat iemand met homoseksuele gevoelens die uit gehoorzaamheid aan Christus ongetrouwd blijft, zich door die laatste woorden van Christus bemoedigd kan voelen.

Ds. A. D. Fokkema