(...) Hoe moet ik nu reageren? Haar niet kwijt kunnen, maar wel willen (vanwege ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij (18 en 21 jr.) hebben iets meer dan 2,5 jr verkering! Met hoogte- en (veel) dieptepunten. Dit komt mede door onze totaal verschillende karakters. Het is altijd goed gegaan en houden mega van elkaar, maar het laatste half jaar hebben wij ook veel ruzie over kleine dingen, die ons niet aanstaan van/over elkaar. We worden dan heel boos op elkaar en kunnen elkaar niet uitstaan. Niet alleen ik heb dat gevoel, maar zij ook! We kunnen er niet goed over praten, omdat we elkaar dan gelijk al niet meer kunnen uitstaan! Ik denk er nu aan om het uit te maken, maar ik kàn het niet... Ik hou zo van haar... maar die vreselijke ruzie! En als we het weer goed hebben gemaakt (doen we gelukkig nog altijd) gaat het weer perfect, zijn we gelukkig... totdat! En ik wil haar écht niet kwijt, maar het zit me zo dwars. Hoe moet ik nu reageren? Haar niet kwijt kunnen, maar wel willen (vanwege de ruzies). Hartelijk bedankt.

Antwoord

Misschien heb je zelf ook al gemerkt dat je vaak om dezelfde soort dingen ruzie krijgt. Vaak zit je dan vast in een bepaald patroon waardoor je steeds weer op dezelfde manier op elkaar reageert. En dat gaat irriteren zo van: “Daar gaan we weer”. Probeer die lijn te ontdekken en ga daar samen goed over praten hoe je op elkaar zult reageren als het weer staat te gebeuren. Laat het dan ook niet escaleren, maar probeer dan al snel als je merkt dat het weer ruzie dreigt te worden, aan te pakken. Humor kan ook helpen! Je moet echt simpelweg samen oefenen om dit patroon te doorbreken.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering