Eunuch voor Gods Koninkrijk

Ds. A.J. Schalkoort / 7 reacties

Vraag

In Mattheus 19:12 gaat het erover dat er mensen zijn die zich eunuch 'maken' voor het Koninkrijk van God en dat niet iedereen dat kan begrijpen maar alleen degenen aan wie het gegeven is. Het gedeelte eindigt echter met "wie het vatte kan die vatte het" en nu vraag ik me af of dat betekent dat als je het vat (begrijpt) je het dan ook moet vatten. Met andere woorden: als je je goed voor kunt stellen dat je jezelf eunuch voor Gods Koninkrijk zou kunnen maken (je vat dus wat Jezus zegt) moet je dit dan ook navolgen (als je het vatten kan die vatte het en volgt dat dus na)?

Antwoord

Nadat Jezus het een en ander heeft gezegd over het huwelijk en echtscheiding, merken de discipelen op dat het daarom beter is om niet te trouwen (vs. 9 en 10). Maar wat Jezus nu gaat zeggen zal niet iedereen begrijpen (=vatten). Alleen degenen die burgers zijn van het Koninkrijk Gods zullen het begrijpen.

Er zijn verschillende gevallen te noemen waarom iemand niet trouwt. Sommigen trouwen niet omdat zij met een afwijking geboren zijn. Anderen niet omdat zij door de mensen verminkt zijn. Weer anderen zien af van het huwelijk omdat zij hun tijd en gaven volledig willen geven aan het Koninkrijk Gods, zoals Paulus dat verwoord in 1 Korinthe 7. Dit is de gave, de charisma, van de onthouding. Die gave hebben mensen die geestelijk gezien zichzelf gesneden hebben om het Koninkrijk Gods, (vs. 12) die tot een heilige onverschilligheid zijn gekomen voor alle geneugten van het huwelijk (M. Henry), en vast besloten zijn om in de kracht van Gods genade zich van het huwelijk te onthouden. Deze bijzondere gave wordt door de Heere aan sommigen van Zijn kinderen gegeven. En die gave geeft Hij met het oog op Zijn Koninkrijk.

Maar wie die gave niet heeft, en de meeste van Gods kinderen hebben die gave niet, kan beter trouwen. “Wie het vatte kan die vatte het”, betekent dus dat alleen diegenen die de gave van de onthouding heeft gekregen, het verstaat, omdat men vanuit deze werkelijkheid mag leven en dienstbaar zijn in het Koninkrijk Gods. Eigenlijk is iemand die de gave van de onthouding heeft, zoals Jezus die bedoelt en geeft, in dit opzicht al afgestemd op het hemelleven waar er geen huwelijken meer zullen zijn en waar men de eeuwigheid nodig heeft om ongestoord, samen met alle heiligen de Heere alle eer, lof en dankzegging toe te brengen!

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

trouwen
7 reacties
mortlach
Zet alsjeblieft geen mes in je kruis!
Daniel
Die @mortlach, altijd in voor een grapje....
Goed antwoord van de Ds. A.J.Schalkoort. Het spreekt me aan.

Waar ik mee zit is dat men de eeuwigheid nodig heeft om ongestoord, samen met alle heiligen de Heere alle eer, lof en dankzegging toe te brengen!
Een kerkdienst van anderhalf uur vind ik al lang.
Mijn beeld van de Hemel zal wel een verkeerd beeld zijn, maar een aantrekkelijk beeld vind ik het nog niet.
Nooit meer slapen, lekker eten, een glaasje op zijn tijd.....de hele eeuwigheid zingen en op de tamboerijn slaan.
(ik kan geen luit spelen en zingen trouwens ook niet).
Gerard
Ik ben me ervan bewust dat ik afwijk van de vraag maar Daniël heeft dit punt al zo vaak aangehaald, vergeef me dat ik deze keer de regel overtreed om op Daniëls kreet te reageren

@Daniël

Ik denk dat je de gereformeerde kerk en de hemel door elkaar haalt ;-)

Kijk naar Gods schepping, de prachtige en veelzijdige natuur in alle landen op de wereld, de dieren, de hemel, alle sterren en planeten, de wolken, de sneeuw, de diepzeeën. Kijk naar alle mensen, hoe veelzijdig en veelkleurig die zijn, alle culturen, alle verschillen, ieder mens heeft zijn eigen bijzonderheden, allen mooi gemaakt in het beeld van God. Zoveel te zien en te doen en te leren. Je zou er een eeuwigheid voor nodig hebben alles op deze aarde te zien en iedereen te leren kennen en met iedereen vrienden te worden. Deze aarde is echter zwaar aangetast vanwege de zonde en is de aarde daarom vervloekt (Gen 3). Daarom is er zoveel kapot op deze aarde, ruzie, ergernis, ziekte, dood en ellende heerst.

Stel je nu hetzelfde voor, maar zonder zonde, zonder verdiet, zonder gevaar, zonder ergernis, zonder mensen die kwaad doen. Een wereld waar Gods liefde heerst en iedereen is vervuld van Gods liefde. Openbaringen 21 (onder andere) spreekt over zo'n nieuwe aarde. Denk je dat deze nieuwe schepping dan ook maar enigzins minder zal zijn dan de huidige? Alleen voor degegen die de zonde liefhebben zal het daar onverdragelijk zijn, maar die komen er ook niet in. Niets dat het verontreinigt zal er in komen. Jezus heeft de zonde overwonnen en heeft ons verlossing gebracht daarvan. Iedereen die in Hem zijn geloof stelt is gereinigd van alle zonden, en zal bij Hem wonen op deze nieuwe aarde. Ik hoop je daar ook te zien, samen te eten en te drinken, en te genieten van alles wat God ons in overvloed zal geven en Hem daarvoor te danken en te loven.
waldboy
Ik verlang er naar om eeuwig op een tamboerijn te spelen en te zingen.
Maar waar ik nog meer naar verlang is: daar zien we Jezus. Daar zien we de antwoorden op onze vragen.
Daar zien we de volle glorie van God.
Alle aardse geneugten zullen er niet meer zijn. Ach...alles is toch ondwerworden aan de zonde, zo mooi zijn ze niet. En we ervaren nu met ons zondig hart, straks ervaren we met een rein (door Jezus bloed) hart.
mortlach
@Daniel:
Ja, je zou denken dat ik een grap maak, maar ik ben toch bijzonder serieus. De vraagsteller heeft het niet voor niets over navolgen. Ik vertaal de vraag namelijk zo "als je begrijpt waarom mensen zichzelf castreren voor God, moet je het dan zelf ook doen (navolgen)."

Of vat ik het begrip 'jezelf eunuch maken' nu verkeerd op. Zo niet, dan had ik een wat nadrukkelijker 'Nee!' als antwoord verwacht, en vandaar ook mijn bloedserieuze (haha) opmerking.
Justinus
@het zou best interessant zijn als deze vraag ook wordt beantwoord door iemand (professie niet overwegend belangrijk) die geboren en getogen is na b.v. 1970, iemand die groot is geworden in een andere tijd. Misschien komt er een heel ander antwoord! Of durven we dat in onze kringen niet aan? Ter geruststelling: ik ben van ongeveer de leeftijdsgroep als de predikant/beantwoorder!
Daniel
@Gerard, mortlach, waldboy.
In de eerste plaats heb ik serieus gereageerd en daarna nog mijn probleemtje even geschetst.
Vragensteller heeft duidelijk geen persoonlijk probleem, maar vraagt uitleg over de schrift.
Ds. Schalkoort geeft daar een klip en klaar antwoord op waar ik het helemaal mee eens ben.

Ik denk wel dat we door al onze reacties wat bijdragen voor vraagstellers en de deskundigen niet onderuithalen (al wordt daar soms anders over gedacht).
Gerard dank voor je uitleg, zoals jij de hemel ziet zie ik het ook wel zitten,, de hemel van waldboy ziet er weer anders uit. Dat is juist de twijfel bij mij, niemand weet hoe de hemel er uit ziet.
Hoewel ik geloof in God, Jezus en de Heilige geest, heb ik mijn twijfel hoe het allemaal moet op aarde en geen idee van de hemel, hoe dat is tenminste.
Mogen wij als refo's ons afsluiten van de wereld en 'gezellig' onder elkaar het geloof beleven, of moeten we ook praten met hoeren en tollenaars en met mensen met een ander geloof of zijn we daar te angstig voor?
In mijn werk heb ik geen keuze, ik zal wel moeten.
En dat levert soms verrassende gesprekken op.