Om welke redenen moet je in de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk eerst belijdenis h...

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Om welke redenen moet je in de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk eerst belijdenis hebben gedaan wil je in de kerk mogen trouwen? Dit is in andere kerken toch niet zo? Bijv. in de Ger. Gem., enz?

Antwoord

Wie trouwt in de kerk legt beloften af voor God en zijn heilige gemeente. Je belooft voor elkaar te zorgen en elkaar in liefde trouw te blijven. Het verschil met niet-christenen zit 'm daarin dat je die liefde, zorg en trouw in geloof wil geven. Daarom is er eerst een onderwijzend gedeelte in het huwelijksformulier. Dat leert man en vrouw dat zij hun opdracht krijgen van God: de man moet zijn vrouw liefhebben zoals Christus zijn gemeente, de vrouw moet haar man volgen zoals de gemeente Christus volgt. Je kunt je niet voorstellen dat je op dergelijke zaken 'ja' zegt zonder dat je je geloof in de Heere Jezus Christus beleden hebt.

Daar komt nog bij dat trouwen in de kerk ook betekent dat je onderdeel wil zijn van een christelijke gemeenschap. De “heilige gemeente” is de kring waarbinnen je je beloften aflegt en die als getuigen erbij zijn. Juist je geloofsbelijdenis is de manier om deel te worden van deze gemeenschap. Vandaar dat de normale gang van zaken is dat belijdende leden hun huwelijk in de kerk kunnen laten bevestigen.

Uiteraard zijn er uitzonderingen mogelijk. Het leven zit ingewikkeld in elkaar en daarom wijkt de kerk ook wel van regels af. Bijvoorbeeld als iemand wel gedoopt is en op termijn ook wel belijdenis wil doen, maar niet voor de huwelijksdatum. Deze en andere situaties worden per keer bekeken. Het belangrijkste is bij de overweging is dan of iemand beseft dat geloof in God, zijn beloften en eisen, van groot belang zijn bij de huwelijksbevestiging in de kerk.

Dit is in het kort de regel in de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Ik ben niet op de hoogte hoe dat in andere gereformeerde of reformatorische kerken toe gaat, maar het zou mij verbazen als het sterk afwijkt.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt