Bidden om een nieuw hartje

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Regelmatig zeg ik tegen m’n kinderen dat iedereen een nieuw hartje kan krijgen, dus ook zij. En dat ze daar veel om moeten bidden, om een hart dat de Heere mag dienen. Mijn vraag is soms: zeg ik dit wel goed tegen ze? Of zeg ik dan eigenlijk iets wat wat lijkt op algemene verzoening? Klopt het wel wat ik zeg dat iedereen zalig kan worden?

Een moeder.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag moeder,

Algemene verzoening leert dat iedereen zal zalig worden. Dat leert de Bijbel niet. God spreekt duidelijk over de hemel en de hel. Jezus sprak een gelijkenis over de rijke man die verloren ging, terwijl de arme Lazarus in de schoot van Abraham kwam.

Maar dan de vraag: “Klopt het wel wat ik zeg dat iedereen kan zalig worden?” Ja, dat klopt. Voor God is er geen zondaar te slecht of te hard. De kracht van de Zaligmaker is onbeperkt. De waarde van het bloed van het Lam is ook onbeperkt. Hoe dood, dor, vijandig of afgedwaald een mens kan zijn, er blijft dus hoop in God.

Dat je regelmatig je kinderen wijst op het feit dat iedereen een nieuw hartje kan krijgen is dus zeker waar. Als je er bijvoegt dat ze dat ook moeten hebben, want zonder een nieuw hart is het onmogelijk in de hemel te leven met God en Zijn engelen. Dit onderwijs gaf de Heere Jezus duidelijk in Johannes 3.  Tenzij een mens wedergeboren (nieuw hart) is zal hij of zij het Koninkrijk niet in kunnen. De Heere Jezus heeft het daar niet over mogen. Het is dus niet een zaak van ‘je hebt geen toestemming’ (mogen!) maar een zaak van ‘je hebt niet het juiste hart.’

Gebruik alstublieft voorbeelden die het kind aanspreken als je dit uitlegt. Bijvoorbeeld het beeld van een vis. Die ‘mag wel’ in de tuin op een stoel liggen, maar dat ‘kan hij niet’ want de vis is dan totaal uit zijn element. Zo kunnen wij met ons zondig hart niet in de hemel leven want we zijn daar uit ons element. Zo al beeldend kun je aan je kinderen laten zien dat ze een ander hart nodig hebben. Gebruik de dagelijkse doen en laten, het omgaan met broers en zussen, respect/disrespect tot ouders, ondeugend, gemeend, oneerlijk... het zijn allemaal aanknopingspunten om het duidelijk te maken waarom ze een nieuw hart nodig hebben.

Het is ook goed dat je de kinderen aanmoedigt om hier voor te bidden. Op de grond van Gods belofte in de doop, hebben zij van de HEERE God een pleitgrond om te vragen om dit nieuwe hart. In Ezechiël 37 laat de Heere weten dat Hij daarom gebeden wil worden.

Maar laat het niet bij alles wat hierboven geschreven is. We moeten kinderen ook vermanen zich te bekeren tot God van de zonde in hun leven. Ook moeten we hen wijzen op de beloften van vergeving die God ons de Heere Jezus aanbiedt. Dus ook het wijzen op het geloven in Hem, het vertrouwen in Hem en Hem als de Zaligmaker zien.

De beloften die God geeft en spreekt over het werken van een nieuw hart in ons ‘zaad’ ontslaat ons niet van het antwoord dat Hij van ons vraagt in de roeping van geloof en bekering die in het Woord tot ons komen. Wachtend en pleitend dus op het werk van de Heilige Geest, laten we juist ook onze kinderen aansporen hiertoe. Niet alleen in het bidden om een nieuw hart maar ook om God te gehoorzamen. Heel treffend zijn daarom de woorden in Ezechiël 18:24-29.

Wat is het opvoeden van onze kinderen in de “lering en vermaning des Heeren” (Ef. 6:4) een mooie maar ook een voor ons onmogelijke taak.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: