Om Jezus’ wil bidden

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Ik loop al lange tijd met een vraag die ik graag beantwoord zou willen hebben door een dominee uit een reformatorische kerk. Tijdens het behandelen van de Heidelbergse Catechismus preekte onze dominee dat hij ooit een keer bij een consistorie-gebed was geweest. Dit gebed werd afgesloten met “uit genade, amen”. Dit zou volgens onze dominee niet verhoord kunnen worden.

Toen dacht ik, maar als je de HEERE aanroept met “HEERE help!”, dan kan Hij dit kleine gebedje toch al verhoren?! Eenmaal thuis aangekomen ben ik me in deze stof gaan verdiepen, alleen merkte ik dat ik dit lastig vond. Ik begrijp dat we om “Jezus’ wil” moeten bidden en niet de onze. Toch kan ik mij niet voorstellen dat “Uit genade, in Jezus naam”, etc niet wordt verhoord. Is hier een bijbels antwoord op?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik durf te stellen dat de verhoring van een gebed niet afhangt van de precieze bewoordingen, maar van de gesteldheid van het hart bij het bidden en van de voorspraak van de Middelaar, Jezus Christus.  Ik heb nooit gehoord dat iemand  bezwaar maakte over de woorden “uit genade, amen”. Ik heb wel eens gehoord dat men bezwaar maakt tegen alleen de woorden “Om Jezus’ wil”. Dat zou te oppervlakkig zijn, er moet dan bij dat het enkel genade is. Ik vind dat dit ver gezocht is. Natuurlijk is het goed om het beide te zeggen. Maar als je zegt “omwille van Christus”, dan geef je toch ook al aan dat het enkel om Hem kan dat je dit bidt.

Om Jezus’ wil  betekent overigens niet dat Jezus’ wil bij de verhoring doorslaggevend is in plaats van de onze, maar dat het alles gaat omwille van hem en dus dankzij Hem.

Ds. J. L. Schreuders,
Boven- Hardinxveld

Lees meer artikelen over:

bidden
2 reacties
Samanthi
Goed antwoord, korte metten met mensen allerlei wetten opleggen, het gaat alleen om Zijn werk en niet om wat ik zeg of doe.
balksplinter
Aanvullend zou ik twee punten willen toevoegen:

1. Jezus noemt zelf het bidden in Zijn naam (Joh 14:13, 15:16, 16:24). Over het gebed afsluiten met "in Jezus Naam" wordt ook wel eens laatdunkend gedaan, maar dat lijkt me dus niet terecht. Het heeft misschien zelfs wel betere Bijbelse papieren dan "om Jezus wil"
2. Jezus gebruikt bij het bidden van het Onze Vader geen "om Jezus wil" en geen "uit genade"