Kinderplanning

Ds. H.H. Klomp / 16 reacties

Vraag

Er wordt wat afgeworsteld met kinderplanning. Mijn vraag is of iemand weet wat het hoogst aantal kinderen is vanuit de Bijbel, maar dan wel van één man en van één vrouw. Heb diverse keren gehoord dat het hoogst aantal kinderen vijf of zes is. Is dit ook inderdaad waar? En is dit een leiddraad voor de tegenwoordige tijd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Het is opmerkelijk dat u vraagt naar het hoogste aantal kinderen dat de Schrift aangeeft, per echtpaar. Die vraag kan ik niet beantwoorden. U stelt haar denk ik om in de gezinsvorming (van uzelf, of van iemand anders) verantwoord om te gaan met het ontvangen van de kinderzegen. Dat is een goede benadering.

Sinds de seksuele revolutie van de jaren 60 is de (beleving van de ) seksualiteit losgekoppeld van de mogelijkheid tot kinderzegen. We zien hoe langer hoe meer in onze tijd hoe het meest intieme tussen een man en een vrouw in hun huwelijk verwordt. Zo heeft God het niet bedoeld. Seksualiteitsbeleving binnen het huwelijk is niet alleen maar gekoppeld aan de kinderzegen. Deze bijzondere gave hoort bij de huwelijksbeleving. En direct ook bij de voortplanting. Het is Gods wil dat de mensheid en de kerk (middelijkerwijze) voortgeplant wordt. Als men trouwt, dient men m.i. principieel open te staan voor de kinderzegen, die God hopelijk geeft. Het is de verantwoordelijkheid van de gehuwden tegenover God en elkaar hoe de Heere het krijgen van kinderen leidt. Nieuw leven is altijd (genade)gave.

Tegelijk hebben de echtelieden ook hier hun verantwoordelijkheid. Op dit tere gebied moeten zij eerlijk en open met elkaar en de Heere spreken over de grootte van hun gezin. Een niet gemakkelijk terrein in elke fase van het huwelijksleven. Maar ook niet onmogelijk als het licht van Gods Geest ons in de waarheid leidt.

Sterkte, wijsheid en zegen!

Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

16 reacties
meizje
Ik zou zo denken: Job, met tien kinderen en één vrouw. (?)
Race406
God geeft nergens een minimale hoeveelheid kinderen in Zijn Woord. Stel je nu eens voor dat je minder kinderen kunt krijgen om welke reden dan ook. Dan zul je altijd geplaagd worden door de gedachte dat je niet aan Gods eisen hebt voldaan.... En zo is onze God gelukkig niet!
Annah
En gelukkig geeft God ook geen maximale hoeveelheid, (bijv. 5 of 6). Je zou je dan met meer kinderen schuldig gaan voelen..alsof het onverantwoord zou zijn.
Het lijkt me ieders persoonlijke keuze en verantwoordelijkheid.
Roozemond
Ik las net een prachtig en leerzaam stukje in het volgende boekje: Het huwelijksformulier (de actualiteit va nhet klassieke formulier) door ds W. van Vlastuin. Hij gaat hier heel specifiek op in in hoofdstuk 4 (de bedoeling van het huwelijk) Zomaar een tip.
Rianne1357
Ja, ik zie t zo. de Heere opent de baarmoeder en sluit. dat staat voor mij vast.
maar daarnaast hebben wijzelf een eigen verantwoording gekregen. dat als we ongezond zijn of psychisch zwak onze gezondheid voorop staat in de keuze voor aantal. daarnaast als we net getrouwd zijn? vind ik dat we er voor open moeten staan, niet eerst dit of dat, want dan bepalen wij( en dat heeft dan niet met gezondheid te maken.) maar materieeel of anders bv wij zijn er nog niet aan toe? wie bepaalt dat? de Heere toch? waarom trouwen we dan. ik ken mensen die aan natural planning doen. nou sorry ik vind het een verkapt voorbehoedsmiddel. jij bepaalt stelt uit op andere wijze. zelf bepalen met een chr sausje. maar aantal? nee dat vind je volgens mij nergens. een Hartelijke groet.
Race406
@Rianne1357: Je trouwt niet om kinderen op de wereld te zetten, maar omdat je van elkaar houdt! Je wilt elke dag bij elkaar zijn, en ja: Ook de seksualiteit met elkaar beleven! Maar de reden van trouwen is niet om maar kinderen te baren. Ik heb het al vaker gezegd: God opent de baarmoeder, maar God geeft ook hersens...
Ook als je net getrouwd bent is het goed om elkaar eerst goed te leren kennen. Je zit dag en nacht bij elkaar, en dat is echt heel anders dan dat je elkaar vaak ziet en 's avonds weer naar huis gaat.
Anders ben je getrouwd, meteen zwanger en die 9 maanden staan in het teken van het op komst zijnde kind (en dat is volstrekt normaal en logisch!). Daarna staat alles in het teken van de opvoeding van de kinderen, weer in verwachting, kind baren, opvoeding etc.
En dan elkaar leren kennen is lastig. Vervolgens kun je door alle drukte uit elkaar groeien.
Veel relaties zijn op deze manier erg vlak geworden. En dat kan Gods bedoeling nooit zijn.
Bijkomend probleem is dan dat de seksualiteit alleen maar beleefd wordt om zwanger te worden. En daar heeft God het niet voor bedoeld!

Ben het wel helemaal met je eens dat NFP ook een verkapt voorbehoedsmiddel is. Dat klinkt inderdaad allemaal wel heel vroom, maar men wil ook het krijgen van (meer) kinderen uitstellen. Als de pil of condoom goddeloos is dan is dit het ook.......
pannenkoek
wij kregen er 3 binnen 4 jr. Wij plannen ook natuurlijk. Bij de 3e had ik op de 25e dag de eisprong. Dus dat was anders dan onze verwachting. Ik werd zwanger. Ik ervaar de hand van God in onze natuurlijke planning. Ik vind het moeilijk, en ik vraag me af of ik het gezin zo kan houden als we er 5 zouden hebben ( nu 4 dus) Het opvoeden in deze tijd is niet makkelijk. Het vrijen hoeft toch niet altijd te resulteren in een zwangerschap? De vrouw is geen lustopject! Er wordt een behoorlijke aanslag op het lichaam gedaan.

In het huwelijksform. staat: "dat een man met verstand bij zijn vrouw moet wonen" dat duidt o.i. op het natuurlijke plannen.
Samanthi
In de bijbel wordt onthouding in een tijd van vasten beschreven enige tijd onthouden om te vasten en te bidden met beider toestemming. Dus niet om het aantal kinderen te beperken, ik denk dan ook dat al die methoden op zich best interresant zijn om te weten hoe je lichaam ik elkaar zit en werkt, maar dat is dan ook alles, het moet in het vlees snijden, eenvoudig een niet abortief middel gebruiken zou dan niet mogen, terwijl het gewoon hetzelfde is, zonder de spanningen die al die methoden met zich mee brengen.
Vrijen is dan niet meer vrijblijvend, maar alleen dan en dan mag het, zou dit nu echt de bedoeling zijn?
Je hoort ook vaak: we zijn toch geen beesten, de meeste beesten op een enkel aapje na, doen het alleen om zich voort te planten!
dus dat gaat ook niet op. Ik ben het met race406 eens of een uiteraard niet abortief voorbehoedsmiddel en daar zit NFP bij inbegrpen, of niets.
zelf heb ik 7 zeer gewenste kinderen, heel vaak heb ik gehoord het was de bedoeling niet, als het er eenmaal is ben je er toch blij mee, tegen mijzelf is meerdere malen gezegd, je had er niet moeten zijn!
Is dit Gods wil een blijde moeder van kinderen te zijn?
Ik heb er ook een tussen waar ik tegen zegt Jij bent de mooiste verrassing ooit!
Dit zou mi een betere houding zijn. Ik snap dat hier mijn eigen verdiet er bij zit om zo te praten, maar het is verkeerd om wel zo over een neiuwe zwangerschap te praten en later op het kaartje een vroom praatje te zetten!
Rianne1357
Ik weet ook het is niet gemakkelijk. en het is waar, een man moet bij zijn vrouw wonen met verstand.maar ik blijf zeggen( en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken.) men hoeft gelukkig niet te denken zoals ik. maar als je trouwd, dan stel je je ook open voor evt kinderen. dat gaat volgens mij gelijk op. tenminste zo hebben wij dat ervaren en toen ook gedaan. maar dat is mijn geweten dat zo spreekt. en ik ervaar dat als goed naar Bijbelse normen. maar nogmaals een ander kan dat anders zien.
Samanthi
@Rianne daar ben ik het mee eens hoor! Ik zie duidelijk een een lijn van huwelijk naar kinderen krijgen.
groetjes van Samanthi
Justin
Een moeilijk onderwerp inderdaad. 'k gebruikte na de 1e de pil, omdat ik erg jong was en lichamelijk wat verzwakt. Toch hadden we hier geen vrede mee. We zagen in NFP wel een alternatief voorbehoedsmiddel. We willen niet plannen, maar onze situatie is nu zo dat we het niet aan zouden kunnen als er na een volgend kindje gelijk weer een kindje zou komen. Om die periode te overbruggen kiezen we voor NFP. Natuurlijk kun je zeggen dat God voor je zorgt, dat is ook zo. Maar er is ook zoiets als: met verstand bij haar wonen. En ik denk dat we daarom geen moederlevens en geestelijke vermogens om een druk gezin aan te kunnen, moeten forceren en maar achter elkaar kinderen moeten krijgen. Het huwelijk is er niet in de 1e plaats om kinderen te krijgen. Het is door God gegeven aan man en vrouw, als bezegeling van hun liefde! De kroon op dit huwelijk is echter wel de kinderzegen. Tegelijk is deze kinderzegen een grote verantwoordelijkheid voor ons als ouders over de kinderen die God ons geeft, waar we hier op aarde voor mogen zorgen. Gelukkig hoeven we dit niet alleen te doen, maar ook: 'met verstand bij haar wonen'. En daarom gebruiken wij bij tijden NFP.
Annah
Als het over kinderplanning gaat, zeg ik meestal: lees de psalmen (ik ben even kwijt welke psalm, ergens in de 120 of 130). Daar staat dat de kinderen een geschenk van God zijn: "des buiks vrucht is een beloning". Een beloning! Dat is prachtig, toch? Bij beloning denk ik aan een kleutertje wat een sticker krijgt van de juffrouw. Kinderen krijgen is óók een beloning!
Ik denk dan regelmatig: als wij mensen die beloning afslaan (door te zeggen: nu even niet), is dat dan niet een grote belediging voor de Schepper, die ons die beloning wil geven?
Of is het niet goed als ik het op die manier bekijk?
Roozemond
Annah: kheb bewondering voor jouw reactie die voluit Bijbels is!!
Justin
Natuurlijk is het een 'beloning'. Maar als je zo vruchtbaar mag zijn dat je elk jaar zwanger wordt, mag je dit dan zomaar klakkeloos laten gebeuren? vooral als je weet dat je lichaam niet heel sterk is, bepaalde dingen in je lichaam hierdoor achteruit gaan, je van jezelf weet dat je houd van je kinderen, maar het ook moeilijk vindt om het 'aan te kunnen'? Waar plaatsen we dan de tekst: en gij zult met verstand bij haar wonen? En waar plaatsen we dan het huwleijks en doops formulier waarin staat dat het zo'n verantwoording is om ouders te zijn? Dat we de opdracht hebben hier op een verantwoordelijke manier mee om te gaan en voor te zorgen? Hoe bijbels is het dan als een moeder 'instort' omdat ze het niet aankan om voor zoveel kinderen te mogen zorgen, of als de moeder lichamelijk wegvalt, doordat haar lichaam zoveel jaren zwanger mocht zijn, maar hierdoor kapot gemaakt is?
Ik zie kinderen ook zeker als een geschenk van God, iets bijzonders waar wij hier op aarde voor mogen zorgen. Maar ik wil dit ook op een bijbelse manier kunnen doen. En misschien kan ik dan 'minder kinderen aan' dan een ander die het met 10 ook prima red.
Hanna
Annah, heb jij kinderen als ik vragen mag? en hoeveel?
verder ben ik volledig met je eens, maar...Justin, ik begrijp jou punt ook volledig!
Wij verwachten ons 5de kindje in 7 jaar tijd, en hoewel ik het met vreugde mag verwachten, en m'n man trouwens ook! merk ik idd dat het lichamelijk heel wat met je doet; vrijwel alle zwangerschapskwaaltjes pak ik mee, en m'n haar is ook achteruit gegaan...en dat is ontzettend moeilijk om te accepteren, vooral als je anderen van je eigen leeftijd ziet, die nu pas trouwen of 1 of 2 kinderen hebben...
Maar als je dan denkt aan de kinderloze echtparen, dan wordt ik weer blij dat wij de kinderzegen hebben mogen krijgen en verwachten, en dan besef je weer dat het o zo wonderlijk is...
En wat het belangrijkste is: je krijgt echt kracht, zoveel als je nodig hebt, want Hij geeft nooit te veel om te dragen!! En dat is een houvast!
Want de moeilijke situatie's die je hebt, als ze vragen, nee niet vragen maar gewoon zeggen: o je bent WEER zwanger zie ik!
Dat doet ontzettend pijn...
Het is voor ieder persoonlijk hoe er met deze dingen omgegaan wordt,
maar als je het biddend kan doen, denk ik dat je 'goed' zit..!
Allemaal veel wijsheid toegewenst hierin!
naam
Ik ben er niet mee eens dat NFP hetzelfde is dan voorbehoedsmiddelen gebruiken. Bij NFP maak je gebruik van je vruchtbare en onvruchtbare dagen die God in de schepping zo gegeven heeft. Ook vraagt het meer zelfbeheersing (een offer) naar elkaar toe. Dat verdiept de relatie en geeft het gevoel dat je echt rekening met elkaar houd. Ook moet je met elkaar in gesprek wat goed is voor de relatie. Al met al is het veel natuurlijker.