Speciaal gevoel tijdens het bidden

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik bid natuurlijk regelmatig, maar er is een onderwerp wat het bidden altijd erg bijzonder maakt! Als ik over dit onderwerp begin -wat ik niet dagelijks doe- gaat mijn hart in mijn ‘handen’ kloppen. Kan het zijn dat ik hierbij de aanwezigheid van God voel? En zo ja, wat probeert Hij mij dan te vertellen?

Ik bid overigens over wat ik met iemand zoek/heb. Ik vraag niet aan God of Hij deze persoon in mijn leven wil laten zijn. Ik vraag God om meer duidelijkheid te geven in de waarde van ons contact. Zegt dit dan misschien ook iets over de persoon in kwestie?

Antwoord

Hierbij een reactie op jouw vragen. Laat mij mogen beginnen te zeggen dat het mij niet duidelijk is wat je eigenlijk wil vragen. Het is mooi en nodig dat je regelmatig bidt. In dat gebed gaat het over een onderwerp, zeg je. Welk onderwerp is dat? Wat maakt dat onderwerp bijzonder voor je? Je bidt over wat je met iemand zoekt/hebt. Kun je wat duidelijker aanduiden waarom je die iemand zoekt of wil hebben? En welke waarde zoek je in het contact met de persoon in kwestie, zoals je dat noemt.

Weet je, je mag de Heere alles vragen in je gebed. Maar je krijgt niet op alles een antwoord. Wat God concreet in Zijn Woord belooft, dat wil Hij schenken uit genade. En dat raakt alles wat we nodig hebben om zalig te worden. Maar wat Hij niet belooft, zeker, daar mag je ook om bidden. Maar dan geeft Hij daar niet altijd antwoord op. Niet iedere wens vervult Hij.

Als bijvoorbeeld een jongen om een meisje bidt, met wie hij wil trouwen en het leven delen, dan mag hij daarom bidden, maar dan moet hij ook zelf onderzoeken of zo iemand bij hem past. Het gaat erom of iemand ook de Heere vreest en wil dienen naar Zijn Woord. Om de goede keus te doen, en niet de verkeerde, heb je wijsheid nodig. Dat is geen geleerdheid, maar door onderzoek ontdekken wat goed is. Daarvoor heb je wijsheid nodig lees je in Jakobus. Die wijsheid wil de Heere zelfs schenken. Die belooft Hij. Lees maar in Jacobus 1 vers 5. Daar staat: “Indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.” De Heere geeft die wijsheid door Zijn Woord en Zijn Heilige Geest. Inzicht om te onderscheiden wat goed of verkeerd is in je keuzen.

Ik merk ook dat je nogal op gevoelens afgaat. Dat kan, maar baseer daarop niet dat je automatisch op de goede weg zit. Je hebt je eigen verantwoordelijkheid die voor alles getoetst moet worden aan Gods Woord. En zo nodig, overleg met anderen die je kennen en die jij vertrouwt of je de goede, door God gewilde, weg gaat. De leiding van de Heere toegewenst.

Ds. G. van de Groep