Tegen een nieuwe berijming na 1773

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik zit op een refoschool en daar staat in het reglement dat het niet toegestaan is om de psalmen te zingen in een berijming nieuwer dan die van 1773. In de kerk zingen wij ook nieuwe berijming. Die vind ik vaak veel duidelijker. Volgens mij lijkt het ook veel meer op de echte bijbeltekst. Wat zijn eigenlijk de redenen waarom andere mensen tegen de nieuwe berijming zijn? De oude is toch ook niet perfect?

Antwoord

De berijming van 1773 is aanvaard door de Synode van Dordrecht 1618/1619. Op diezelfde Synode is er gesproken over de grondslag van de kerk (de formulieren van enigheid), de kerkorde, de bijbelvertaling enz. Kerk en school begeren in de lijn van Dordt te staan... dat komt o.a. uit in het gebruik van de Statenvertaling en het zingen uit de berijming van 1773.

Het zou best kunnen dat de berijming die jullie gebruiken op sommige punten duidelijker is. Je blijft altijd zitten met het punt van het oprijm zetten van de tekst van het psalmwoord uit de Bijbel. Het is en blijft moeilijk om de rijm dicht aan te laten sluiten op de tekst van het Psalmwoord in de Schrift. In de geschiedenis van de kerk is over de Psalmberijming heel wat te doen geweest. Inhoudelijk kan ik geen oordeel geven over de Psalmberijming die jij de nieuwe berijming noemt (welke is dat?). Een perfecte berijming is er niet... Echter vanwege de eenheid van de kerk en de toch ook prachtige berijmingen in die van 1773 en vanwege het vertrouwt zijn met deze berijming, pleit er veel voor de heldere lijn die 'refoscholen' hanteren. Daarbij gaat het er vooral om dat we leren zingen met mond en hart! ‘k Zal met mijn ganse hart Uw eer...

Ds. W. Harinck

Lees meer artikelen over:

Psalmen