Zegen door een vrouw

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mag een vrouw die geen oudste is of een theologische opleiding heeft, voorgaan en de zegen (met geheven handen) geven? Mijn man en ik hebben hier een meningsverschil over. Wij zijn lid van een Baptistengemeente.

Antwoord

Elke baptistengemeente is zelf verantwoordelijk voor de koers en het beleid dat voor de gemeente wordt uitgezet - ook ten aanzien van de liturgie op zondag. Doorgaans wordt het beleid voorbereid door de raad en dan besproken en vastgesteld op gemeentevergaderingen.

In de meeste baptistengemeenten die ik ken, wordt de zegen aan het eind van de eredienst uitgesproken (met geheven handen) door een oudste of voorganger. Indien iemand als zangleider of zangleidster de dienst afsluit, wordt dan meestal gekozen voor de zegenbede - meer in de vorm van een gebed dus, al dan niet voorgelezen.

Het priesterschap van alle gelovigen (man/vrouw) is een heel belangrijk element in de gemeentevisie van baptisten, maar  baptistengemeenten in Nederland kennen wel een raad van oudsten (waaronder vaak een voorganger). Ook zijn er diakenen en diaconessen, die al dan niet regelmatig aanschuiven bij de vergadering van de oudstenraad.

Hierin is de praktijk per gemeente wel wat verschillend. Maar omdat baptisten wel hechten aan het ambt van oudsten en voorgangers (met theologische opleiding) in hun gemeentestructuur, is het uitspreken van de zegen meestal aan deze ambtsdragers voorbehouden.

Ds. M. Gorsira,
Baptistengemeente Doorn

Lees meer artikelen over:

baptismezegen