Vergeving ontvangen en toch blijven zondigen

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Voor dominee A. Simons. Ik heb als mens verschillende geboden overtreden. Kan ik nog bekeerd worden? Of kan dit niet meer, want als je leest in 1 Johannes 3:4: Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid, dan denk ik dat ik onbekeerd blijf en ik vloek weleens met de aloude vloeken. Er staat in Kolossenzen 3:8-9: “Maar nu, legt ook u dit alles af, namelijk toorn, woede, slechtheid, laster, en schandelijke taal uit uw mond en lieg niet tegen elkaar, aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt.” Dit blijf ik lastig vinden. God kan onze zonden toch wegnemen en ons vernieuwen?

En ik moet met de zonden breken. Hier bid ik elke dag voor. Ik zing psalmen voor het slapen gaan en luister preken. Maar hoe geef ik mij over aan God?

Antwoord

Goedendag vriend,

Ik val maar met de deur in huis. Je schrijft dat je verschillende geboden van God hebt overtreden. Zo ervaar jij het. De Bijbel leert wat anders, moet je horen: “Er is niemand die goed doet niet tot één toe, allen zijn ze afgeweken” (Rom. 3:11-12). De gehele wereld ligt verdoemelijk voor God! Conclusie: het is nog veel erger dan jij dacht.

Je tweede opmerking is: kan ik dan nog bekeerd worden? Laten we luisteren naar het Woord: “Ik ben niet gekomen voor rechtvaardigen, maar voor goddelozen” (Mattheüs 9:13).

De derde opmerking is de uitleg van de tekst van 1 Joh. 3:4. Je maakt een grote fout. Deze tekst is voor de gelovige. Johannes belijdt wanneer je tot het geloof gekomen bent, dan kan je niet in de wetteloosheid leven. Jij past het toe op mensen die dit geloof en het voorwerp van het geloof missen.

Ook de tekst in Kol. 3:8-9 pas je verkeerd toe. Het zijn allemaal teksten die met heiligmaking te maken hebben. Je kan pas voor God leven door de Heilige Geest als je mag weten dat je een gelovige bent. Dat je mag weten dat de Heere Jezus ook jouw Zaligmaker is. Dan komt er ook een nieuw hart, een andere Geest, in je wonen. Vandaar uit wil Gods’ kind in een nieuw leven wandelen.

Je schrijft; God kan toch de zonde toch wegnemen? Ja, hij breekt de macht van de zonde in ons (Rom. 6:6). Hij schenkt ons Zijn Heilige Geest, zodat we door de Heilige Geest tegen de zonde leren strijden (Rom. 8:13).

Nu je laatste opmerking: “Ik bid elke dag en ik zing elke dag en ik luister preken elke dag en toch blijft de vraag, hoe geef ik me over?”

Vriend, je begint telkens aan de kant van de werken. Je wilt heiliger gaan leven en zo geschikt worden voor het evangelie. Mijn vriend, het is niet voor geschikte mensen, het is voor goddelozen. Zolang je buiten Christus bent sta je er buiten en is alles wat je doet goddeloos. Zelfs je geestelijke voorrechten (Fil. 3:3).

Het zit niet op je bidden vast, ook niet op je zingen van de psalmen. Ook het luisteren brengt je niets dichterbij. Waarom lees ik dan nog en bid ik dan nog?, vraag je misschien jezelf af. Onbewust denk je dat je daar door geschikter ben voor genade. Vriend, ik bied je Christus aan in de belofte van het evangelie. Hij komt zo dicht bij jouw goddelozen hart en Hij roept jou toe: “Kus Mij en u zult behouden zijn.”

Groet,
Ds. A. Simons

Tags in dit artikel:

bekeringheiliging