Biseksuele gevoelens

C. den Hamer / 5 reacties

Vraag

Mijn man heeft seksuele aantrekkingskracht op zowel mannen als vrouwen. Dit is een -groot- geheim in ons huwelijk. Zou het verstandig zijn om dit te delen met familie en vrienden, of juist niet?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Naar ik begrijp ervaart uw man biseksuele gevoelens omdat hij zich aangetrokken kan voelen tot zowel  mannen als vrouwen. Nu constateer ik dat het binnen uw huwelijk het geen geheim is dat hij dergelijke gevoelens kan hebben, maar geen anderen hiervan op de hoogte zijn. Wat mij bezig houdt is: wat maakt dat u de vraag stelt of het gegeven dat uw man ook mannen aantrekkelijk kan vinden gedeeld zou moeten worden met familie of vrienden? Mijn wedervraag is of u het samen geen plek weet te geven en of het onderling mogelijk spanningen oproept? In ieder geval is het positief dat u het beiden weet en het niet alleen het geheim van uw man is wat hij niet met u deelt.

Het gegeven dat u de vraag stelt of het niet breder gedeeld dient te worden suggereert mogelijk dat u of u beiden behoefte voelen het met meer mensen te willen delen. Belangrijk is echter of u beiden het breder willen delen als gezamenlijk besluit kunnen nemen en met welk doel.

Speelt bij u mogelijke angst of vrees of ook bij uw man dat hij stappen zal kunnen gaan zetten contacten aan te gaan met gelijke sekse? In hoeverre is er sprake van worsteling bij uw man of mogelijk ook bij uw beiden hoe hier mee om te gaan? Is het onderling vertrouwen nog aanwezig? Is er zoveel verbondenheid binnen uw huwelijk dat u het samen een plek wilt geven en ook samen verder wilt binnen de huwelijksbelofte?

Er is mij nog veel onduidelijk naar aanleiding van uw korte vraag of het goed is het huwelijksgeheim mogelijk te delen met anderen. Daarom zou ik meer informatie van u beiden willen hebben over de impact die het heeft binnen het huwelijk ten aanzien van vertrouwen en het huwelijksleven zelf. Het geeft mij dan meer mogelijkheid u genuanceerder antwoordt te geven. U kunt mij benaderen via vragen@refoweb.nl. Zij zullen dan zorg dragen dat ik de aanvulde informatie krijg waarop ik naar u of u beiden kan reageren.

Vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

biseksueel
5 reacties
drj
Zoals de deskundige al zegt, is het belangrijk, dat beide huwelijkspartners aan elkaar trouw blijven. Aanvechtingen, de verlokking van nieuwe ervaringen en andere mensen, zullen er in de wereld altijd zijn. Als trouw de basis is, is de richting van de aantrekkingskracht secundair. Het is belangrijk dat man en vrouw hun aantrekkingskracht naar elkaar uitbouwen en die naar anderen vermijden.
Of de familie dat moet weten, is van buiten moeilijk te zeggen. Als er een concrete persoon is, die een bron van "verzoeking" is, kan het helpen als de buitenwereld dat weet, om het heimelijke eraf te halen, wat een deel van "spannend" kan uitmaken.
Ik hoop, dat de vraagstelster het aanbod van de deskundige aanneemt om dat individueel uit te diepen.
lihar
Tja, hoop dat de vraagstelster en haar man dat beslissen met de raad van de deskundige. Want wat eenmaal 'op straat ligt' haal je niet weer terug. Ikzelf snap niet wat een buitenstaander ermee te maken heeft.
ZLD26
Dat soort geheimen kunnen erg gevaarlijk zijn... Ik denk dat het belangrijk is dat jouw man iemand heeft (naast jou) waar hij altijd alles tegen kan zeggen. Ik denk dan zeker niet gelijk aan familie... nee, beter van niet denk ik.
huibertus
Het huwelijk is een geheimenis,dat geheim zou ik zeker niet delen
met familie of vrienden, voor u het weet gaat uw reputatie over
straten en pleinen, en u zult het nooit meer kunnen keren.
dorpeling
Wanneer jullie een goed huwelijk hebben, dit geen geheim is voor jullie samen en het gewoon onderling over gesproken kan worden is dat al heel veel waard.

Het komt, ook in 'onze' kringen veel vaker voor dan je denkt. En het hoéft geen geheim te zijn of te blijven, maar heeft het meerwaarde om het te delen met anderen of toch niet? Dat zou ik me oprecht afvragen.
Ik zou er iig niks mee kunnen wanneer morgen mijn zwager bekend zou maken dat hij bi is. Hooguit dat ik het dan voor mijn zusje fijn zou vinden dat zij eindelijk vrijuit over kan praten over haar zorgen, het legt toch een bepaald beslag op je huwelijk.

Ik denk wel dat dit een lastig te verbergen geheim is. Het kan best zo zijn dat het vermoeden hiervan al gerezen is bij je naaste familie en vrienden, door bepaalde opmerkingen, gedrag of woorden. En dat ze, áls jullie besluiten om het openbaar maken, zullen zeggen dat ze er helemaal niet van opkijken.
Maar nogmaals, is dat echt wat jullie allebei willen?