Jezus redt-sticker op auto

Ds. C. Harinck / 4 reacties

Vraag

Een vraag aan een Ger. Gem.-dominee. Ik ben zelf belijdend lid in de Gereformeerde Gemeenten en wil graag een sticker op mijn bedrijfsauto plakken. Ik werk regelmatig bij verschillende bedrijven en vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen over het geloof. Door zo’n sticker gaan ze snel vragen stellen en ik wil graag Gods naam belijden en omdat het mijn hartewens is dat meer mensen van Jezus Christus horen. Ik wil (subtiel) op de achterkant van mijn eigen werkbus (ik ben zelfstandige) een sticker plakken met de tekst: “Jezus redt! Gelooft in Hem! Johannes 3:16”. Mijn vraag: is dit verantwoord?

Met vriendelijke groet, een 24-jarige man.

Antwoord

Beste broeder,

De gedachte dat zoveel mensen nog nooit van God en Christus, de noodzaak van bekering en geloof gehoord hebben, kan je benauwen. Zo verging het mij tenminste toen ik verstond een ziel te bezitten en op reis te zijn naar de eeuwigheid. Ik vind de zwaarte die u voor andere mensen voelt dan ook juist en goed. Wat kunnen wij anderen gemakkelijk verloren laten gaan! Ik begrijp ook dat daar over spreken met onkerkelijken niet gemakkelijk is. Er moet zoals u zegt een aanleiding toe zijn. Je moet ergens op kunnen inhaken. Vanuit dat oogpunt begrijp ik je vraag over de sticker.

Nu zijn daar twee kanten aan. Sommigen lopen daardoor te koop met hun christen-zijn. Maar ons christen-zijn moet blijken uit ons gedrag, uit ons anders zijn van binnen. De schreeuwerige leuzen stoten ook alleen maar af. Je verhef jezelf dan boven ongelovigen. Daarom ben ik niet zo voor stickers op je auto.

Maar een bescheiden sticker die zegt wie God en Jezus voor je zijn en die mogelijkheid tot nader vragen opwekt, zou in uw geval wel kunnen. Soms is een Bijbeltekst nog het beste.

Ik hoop je wat verder geholpen te hebben,
Ds. C. Harinck

4 reacties
WillemB
Misschien heeft Floris van der Spek er nog wel eentje over voor jou!
Zegen en goede gesprekken op je sticker gewenst!
Jedidjas
Wat mooi!
Misschien legt de Heilige Geest zelf dit verlangen wel in je hart.
Gods zegen!
Ellenoor
Misschien een open deur, maar zo'n sticker geeft natuurlijk ook een extra verantwoordelijkheid om een heer in het verkeer te zijn. Zo versterken woorden en daden elkaar.
Samanthi
Habakuk 2

2 Toen antwoordde mij de HEERE, en zeide: Schrijf het gezicht, en stel het duidelijk op tafelen, opdat daarin leze die voorbijloopt.

Ik zie het hier ook een soort bord langs de weg, die iedereen kan lezen.
Een beetje het zelfde principe, wij hangen rond bepaalde tijden, Pasen, Pinksteren, kerst e.d. een tekst oud voor het raam, dat geeft aandacht en ook iets m na te denken.