Misdaadfilm of -serie

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Aan G. Slurink. Bedankt voor uw uitgebreide beantwoording van mijn vraag over vloeken in films. Waar ik nog mee zit is dit: hoe kijkt u aan tegen een film of serie waarin een moordzaak wordt opgelost? Vaak is er een familiedrama mee gepaard (het gezin van de rechercheur lijdt eronder bijvoorbeeld). Op het einde van de film of serie kom je te weten wie de dader is. Mag je zoiets nu bekijken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik zou persoonlijk geneigd zijn deze films of series hetzelfde te benaderen als andere films. Het hangt er voor mij ook hier weer sterk vanaf hoe het gemaakt is als geheel. Dat er in de film een moordzaak of andere misdaad voorkomt die wordt opgelost is voor mij op zich niet een reden dit niet te kijken. In de films en series van dit genre die ik gezien heb wordt geweld niet verheerlijkt en wordt kwaad niet goed genoemd. Het recht zegeviert meestal. De gebrokenheid van deze wereld komt er in naar voren, wat denk ik terecht en goed is om bij stil te staan. Ook existentiële en andere vragen komen soms ter sprake. Ik denk dat er in dit genre redelijk wat films en series zijn die je over het algemeen genomen goed kunt kijken, zeker de wat oudere. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Columbo, Poirot of Maigret en dergelijke. Er zijn echter ook in dit genre behoorlijk wat films en series zijn die ik niet (meer) zal kijken, bijvoorbeeld omdat ze erg cynisch en smakeloos zijn of omdat er een hoop verkeerde waarden als normaal worden gepresenteerd.

Wat vaak een grote rol speelt in dit genre is hoe het karakter van de hoofdrolspeler wordt neergezet. Dat is vaak sterk medebepalend voor de hele verdere sfeer in de film of serie en hoe er met allerlei andere dingen wordt omgegaan. Meestal spelen er naast het hoofdlijn van het verhaal (zoals het oplossen van de misdaad) ook nog allerlei andere zaken een rol. Voor mij zou het vooral de vraag zijn hoe daarin met de dingen wordt omgegaan. Wat wordt daarbij als normaal en goed gepresenteerd en welke dingen juist als kwalijk? Aan welke dingen wordt waarde gegeven en aan welke dingen juist niet? Voor mij zou het kantelpunt daarin liggen. Al met al zou ik willen zeggen dat de punten 3, 4, 5, 6 en 7 uit het antwoord op de vraag over het vloeken ook hier van toepassing zijn.

Tegelijkertijd moet ik erkennen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd: doe ik daar nu wel verstandig aan dit te kijken als christen? Is dit wel tot opbouw? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook nog niet helemaal over uit ben. Soms prikkelt het kijken tot nadenken en dat is denk ik niet verkeerd. Een andere keer is het misschien alleen maar tijdverlies. Er zijn zeker grenzen aan wat te kijken, ook in dit genre, maar waar die precies zouden moeten liggen kan ik niet zeggen. Misschien zijn die voor een deel ook wel voor ieder persoonlijk. Zoals ik in 'Verantwoord film kijken met de kinderen' antwoord probeerde aan te geven zijn het wel of niet kijken van films of series niet de wezenlijke dingen waar het om gaat in het geloof. Het wezenlijke waar het telkens weer om gaat is onze houding naar God en de omgang met onze naaste. De vraag is dan denk ik ook altijd welke invloed het kijken van films of series daarop heeft op de duur. Het grote verschil tussen een christen en een niet-christen zal er in zitten hoe je er mee omgaat, dat je geen grenzen over gaat en welke waarde je er aan hecht. Maar waar die grens dan precies moet liggen kan ik niet zeggen. Het is denk ook beter dat je die zelf probeert te vinden, vanuit je geloof, in de relatie met de Heere Jezus en God de Vader. Want het gaat om de (geloofs)relatie, niet om de regel.

Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt. Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

films