Kolommen in HSV-kanselbijbel

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

Zojuist heb ik de HSV-kanselbijbel binnengekregen en ik was aangenaam verrast dat veel teksten niet in kolommen staan (in bijv. Psalmen en Spreuken) maar gewoon zoals ook in andere (seculiere) boeken . Mijn vraag is waarom ook de andere teksten niet, zoals in andere boeken, gewoon achter elkaar staat in plaats van ingedeeld in kolommen. Het lezen van teksten in kolommen vind ik namelijk minder prettig en ik kan me zo voorstellen dat anderen dat ook hebben. De NBV heeft bijv. een literaire editie waar geen enkel boek in kolommen is ingedeeld. Concluderend dus de volgende twee vragen: 1. Waarom worden er kolommen gebruikt in de Bijbel in tegenstelling tot de tekst in andere boeken? 2. Wat is de reden dat bijv. Spreuken en Psalmen niet in kolommen zijn ingedeeld en Genesis en andere boeken wel (uiteraard begrijp ik dat Spreuken en Psalmen wijsheidsliteratuur/poëzie is en misschien is dit de reden)? Dit is dus geen kritiek maar een vraag die ik mezelf al erg lang stel.

Antwoord

De meeste tekst is in twee kolommen omdat het (a) proza is en geen speciale indeling vereist en (b) omdat het vele pagina’s bespaart voor de drukker. De Hebreeuwse poëzie vereist een speciale indeling met meerdere niveaus van inspringen. Als je dat in twee kolommen propt wordt het chaotisch.

Helaas geldt dit alleen voor de edities die op 4 december gepresenteerd zijn. De kleinere edities hebben allemaal weer twee kolommen omdat er anders te veel pagina’s kwamen.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen